Het is alweer twee maanden geleden dat Ford de Grand C-Max onthulde, en sindsdien heeft het merk een radiostilte ingelast om lekker ongestoord te testen.

Het merk had echter buiten de AutoWeek-lezers gerekend.

Frank Dokter kwam deze licht gecamoufleerde Grand C-Max tegen in Keulen. Niet geheel toevallig, want hier zit immers ook het hoofdkwartier van Ford.

Behalve de zevenzits Grand C-Max van de foto’s, komt er ook een op sportievere leest geschoeide vijfzits C-Max.

De Grand C-Max is er dus voor de mensen die meer ruimte en gebruiksgemak willen. De ingenieurs hebben een slim opklapmechanisme voor de middelste zitrij ontwikkeld, waardoor de centrale stoel gemakkelijk onder de andere twee stoelen weggewerkt kan worden. Deze 2+2+2-opstelling vergemakkelijkt de uitstap.

Revolutie

Onder de kap vindt een kleine revolutie plaats. Het nieuwe duo C-Max’en krijgt namelijk de beschikking over de nieuwe Ecoboost-motoren. In de praktijk krijgen de versies met deze motor de STCi-typeaanduiding op het kofferdeksel.

Dat staat voor Sequential Turbo Charge Injection. Het vermogen van deze turbomotor is in principe 130, 150 of 180 pk. Het is echter de vraag of de sterkere varianten ook hun weg vinden naar Fords MPV’s.

Ford onthulde de C-Max en de Grand C-Max in september op de IAA in Frankfurt, maar dat betekent niet dat we al snel van de MPV’s kunnen genieten.

Afslaan

Ford heeft aangegeven dat ze pas in de tweede helft van volgend jaar op de markt komen. De Grand C-Max moet dan auto’s als de Peugeot 5008 en Renault Grand Scénic van zich afslaan. In 2011 komt de Grand C-Max ook in de Verenigde Staten op de markt.