Regelgeving elektrische auto’s zorgt voor meer CO2

De Europese regelgeving voor elektrische auto’s heeft averechtse bijwerkingen. Dat stelt Transport & Environment.

De Europese organisatie Transport & Environment heeft de Europese regels voor elektrische auto’s onder de loep genomen.

Uit het rapport dat vandaag gepubliceerd is, blijkt dat de regels niet waterdicht zijn. Door de mazen in de wetgeving is het juist waarschijnlijk dat de CO2-uitstoot van het wagenpark omhoog gaat, terwijl de EU elektrische auto’s als goed middel ziet om de luchtvervuiling terug te dringen.

Groot punt van kritiek is het systeem waarbij de verkoop van ‘groene’ auto’s gebruikt mag worden om de verkoop van onzuinige auto’s te compenseren. Op die manier mag een fabrikant 3.5 benzineslurpende SUV’s verkopen voor elk elektromobieltje.

Ook plaatst het rapport kanttekeningen bij de ‘groene’ kwalificatie van dit soort auto’s, terwijl de stroom vaak nog uit vervuilende kolencentrales komt.

Neveneffect

Door deze ‘fouten’ in de regelgeving is het voor een autofabrikant wel aantrekkelijk om elektrische auto’s op de markt te brengen, maar een neveneffect is dat een fabrikant dan minder moeite hoeft te doen om conventionele auto’s schoner te maken.

Volgens Transport & Environment is het noodzakelijk autofabrikanten aan te moedigen huidige auto’s met benzine- en dieselmotoren verder door te ontwikkelen.

Dan zijn elektrische auto’s een mooie aanvulling om het wagenpark milieuvriendelijker te maken, maar niet de zaligmakende oplossing.

Het rapport voorziet ook dat de toename van elektrische auto’s op de weg resulteert in meer energiecentrales. Het is belangrijk dat de stroom afkomstig is uit duurzame energiebronnen, maar de organisatie vreest voor een toename van het aantal kolencentrales.

Tip de redactie