Fan van de typische duw in de rug van een turbomotor? BMW heeft gewerkt aan het groene equivalent: e-boost. In de 7-serie Active Hybrid kunnen we kennismaken met deze technologie.

BMW kiest met de 7-serie Active Hybrid een andere weg dan andere fabrikanten met hun hybrides doen. De ingenieurs hebben hier eens niet alles ingezet op een laag verbruik. Nee, het gaat bij de hybride Zeven –zoals het een BMW betaamt- om ‘Freude am Fahren’.

De aandrijflijn biedt daar alle mogelijkheden voor, want het vermogen bedraagt maar liefst 465 pk en het koppel bedraagt 700 Nm. Genoeg voor een sprint naar 100 kilometer per uur in 4,9 seconden en een topsnelheid van 250 kilometer per uur (begrensd). Geen waarden die je direct met een hybride associeert. Het gemiddeld verbruik bedraagt 9,4 liter per 100 kilometer. Toch netjes voor zo’n grote sedan.

Onderweg merken we duidelijk de positieve invloed van de 20 pk sterke elektromotor, die de verbrandingsmotor assisteert. De trekkracht onderin is werkelijk enorm. In de bochten merk je helaas wel iets van het meergewicht van het accupakket (100 kilogram). De precieze prijs van de 7-serie Active Hybrid is nog niet bekend.

 De volledige rij-impressie met de BMW 7-serie Active Hybrid staat in AutoWeek 46, die nu in de winkels ligt.