Hij is de afgelopen tijd al een paar keer voorbijgeschoven, maar we kunnen maar geen genoeg van de nieuwe Mercedes CLS krijgen. Een lezer trof de sierlijke coupé in de buurt van het Duitse Meppen aan op een parkeerplaats.

Mercedes-Benz is druk bezig met de ontwikkeling van een nieuwe CLS, dus het is logisch dat we de auto steeds vaker tegenkomen. De auto loopt inmiddels alweer aardig wat jaren mee, dus een uiteindelijke opvolger is in het komende decennium meer dan welkom. De nieuwe generatie komt op ook weer op het platform van de E-klasse te staan. Het verschil is echter dat de nieuwe CLS hoger in de markt gaat opereren. Mercedes past dezelfde truc toe die het ook bij de E-klasse Coupé heeft toegepast: met een hoger gepositioneerd model valt immers meer geld te verdienen.

Aan de motoren zal het in ieder geval niet liggen. Voor minder dan zes cilinders doet Mercedes-Benz het niet. De basismotoren zijn direct ingespoten V6’en, gevolgd door de CLS 500 met 388 pk V8. De topper wordt natuurlijk weer de CLS 63 AMG met 525 pk. Die versie moet auto’s als de Porsche Panamera Turbo en de Maserati Quattroporte Sport GT S het vuur na aan de schenen leggen.

Toch is dat niet het einde van het AMG-verhaal: de techneuten van de huistuner hebben ons in een interview verteld dat AMG in de toekomst gaat downsizen. Dat betekent dat de fameuze 6,2-liter V8 op termijn plaats moet maken voor relatief compacte turbomotoren. Ook gaat AMG inzetten op gewichtsreductie, al zal het aftrainregime minder heftig zijn dan bij de meer hardcore-coupémodellen.

Daar blijft het niet bij, want zeer waarschijnlijk krijgt de CLS ook een hybride versie in het gamma. De aandrijflijn van de S 400 Hybrid ligt voor de hand, dus een V6 in combinatie met lithium-ion accu’s. Maar uiteraard kan de V6 ook worden vervangen door een viercilinder.

Mercedes-Benz heeft nog geen officiële mededelingen gedaan over de introductie van de nieuwe CLS. Wij zetten in op een onthulling op de Autosalon van Parijs in het najaar van 2010. De CLS komt in dat geval eind volgend jaar of begin 2011 op de markt.