GM-baas belooft niets aan Opel

GM-baas Fritz Henderson is op werkbezoek in Duitsland, waar hij onder meer probeert de negatieve sfeer om te draaien. Dat lukt nog niet heel erg.

De belangrijkste vraag van Opel in Duitsland is de vraag om meer vrijheid van General Motors.

Henderson doet alleen vage beloften waarin hij belooft dat de lijn van Opel wat losser wordt. In elk geval zet hij een streep door de expansiedrift van Opel.

“Chevrolet is een sterk merk dat zonder meer goede zaken doet in Zuid-Amerika. Opel is een regionaal merk; dat zie ik in de toekomst niet veranderen. Maar ik sta open voor goede ideeën.”

Verder waarschuwt Henderson dat de verwachte dip in de Europese autoverkopen voor 2010, die wordt veroorzaakt door het aflopen van de slooppremies, een flinke streep door GM’s plannen met Opel kan zetten. Uitspraken over de mogelijke sluiting van fabrieken, doet Henderson al helemaal niet.

Herstructureren

Verder lopen de meningen uiteen over hoe veel geld er nodig is om Opel te herstructureren. GM claimt dat er slechts drie miljard staatshulp nodig is en dat het dertig procent van de vaste kosten van Opel kan schrappen voor eenderde van de prijs die Magna heeft beloofd.

Een onafhankelijk bureau geeft echter aan dat er 8,5 miljard euro nodig is; dat is flink meer dan de 6,1 miljard die GM zelf heeft becijferd. In elk geval is Opel in 2010 zo ver afgeslankt dat het kan voldoen aan de vraag uit de markt, zonder productiecapaciteit over te houden.

Proces uit Rusland

Het lage bedrag dat wordt gereserveerd om Opel weer op de rails te krijgen, voedt het idee van de Duitsers dat General Motors meer interesse heeft om Chevrolet te promoten in Europa, ten koste van Opel.

In elk geval is GM druk bezig de 1,5 miljard euro overbruggingskrediet terug te betalen die van Duitsland is ontvangen vlak voor het faillissement. GM heeft nog een schuld van 600 miljoen euro openstaan.

Sberbank, de partner van Magna, waarvan de overnamepoging van Opel is mislukt, slijpt inmiddels de messen om een proces aan te spannen tegen GM.

Moskou

Ook in het Kremlin is men kwaad omdat GM op het laatste moment heeft besloten Opel zelf te houden. Rusland rekende op Opel om de nationale auto-industrie, die momenteel met touwtjes aan elkaar hangt, er weer bovenop te helpen. Als reactie op het mislopen van hulp van Opel, heeft Moskou Renault gevraagd het aandeel in AvtoVaz te verhogen zodat het beter te hulp kan schieten.

Tip de redactie