Nu General Motors aan de macht blijft bij Opel, ziet Duitsland af van de miljardenhulp die was beloofd als het merk onder de vleugels van Magna kwam.

De Duitse regering had zich bereid verklaard om met 4,5 miljard euro staatssteun over de brug te komen voor het ‘New Opel’ dat zou ontstaan wanneer Opel door Magna zou zijn overgenomen.

Nu GM Opel zelf behoudt, is de sfeer omgeslagen.

“Het past General Motors niet alles in eigen hand te willen houden en vervolgens de belastingbetaler in Duitsland en Europa de rekening te sturen”,  verwoordt CDU’er Roland Koch, minister-president van de deelstaat Hessen de emoties.

De andere landen waar Opel is gevestigd, zijn juist hoopvol nu GM aan het roer blijft. Met name de vestigingen en Engeland en Spanje maken nu beduidend meer kans te mogen blijven bestaan. De regeringen van die landen staan dan ook wél klaar met steun.

Oorlog zonder winnaars

Kort voor het faillissement van General Motors heeft de Duitse staat een overbruggingskrediet van 1,5 miljard euro verstrekt. Aan het einde van de maand loopt dat af. Fritz Henderson, de hoogste baas bij General Motors, komt deze week naar Duitsland om de vredespijp te roken en de toekomst van Opel te bespreken.

Daarover heeft de ondernemingsraad van Opel wel wat ideeën. Opel moet zijn eigen ondernemingscultuur krijgen en meer vrijheid krijgen.

“Anders raken we verzeild in een oorlog die geen winnaar kent”, aldus Rudi Kennis, de vice-voorzitter van de raad. Verder waarschuwen ze de landen met Opel-vestigingen zich niet te laten uitspelen door GM. “Ook daarbij zijn er geen winnaars.

GM richt in Europa een bloedbad aan met het belastinggeld van de Europeanen,” aldus Kennis in Handelsblatt.

Carl-Peter Forster, de baas van GM Europe, wacht de toekomst van Opel niet af. Hij was nadrukkelijk geen voorstander van het besluit van GM om Opel binnen de gelederen te houden en stopt daarom met zijn functie. Hij lonkt nu naar een plek bij Tata Motors, waar een belangrijke functie wacht bij Jaguar-Land Rover.