Nederlandse autoverkoop daalt 14,5 procent

AMSTERDAM - De autoverkopen in Nederland liggen nog 14,5 procent lager dan in oktober 2008.

De Bovag, RAI Vereniging en het RDC melden dat er in oktober 2009 35.805 nieuwe auto’s zijn verkocht.

Vorig jaar waren dat er in die maand nog 41.875 en dat betekent een min van 14,5 procent.

Toch ligt de daling onder het gemiddelde van dit jaar. Tot en met oktober zijn er dit jaar namelijk 23,9 procent minder auto’s verkocht dan in 2008.

Het aantal blijft in de eerste tien maanden steken op 352.1344 stuks, waar dat er in 2008 462.938 waren.

Best verkocht

Het best verkochte merk in oktober is Volkswagen met 3.470 stuks. Ford is tweede met 3.234 auto’s en Toyota staat derde met 3.181 stuks. De nummers vier en vijf zijn Renault (3.131 exemplaren) en Peugeot (2.567 stuks).

Het meest populaire model was in oktober 2009 de nieuwe Volkswagen Polo. Daarvan werden 998 exemplaren op kenteken gezet.

De Ford Fiesta is tweede met 945 exemplaren en de Peugeot 107 is derde met 941 stuks. De Prius is met een verkoopaantal van 912 gedaald naar de vierde plaats en de VW Golf maakt met 912 verkochte exemplaren de topvijf vol.

Hatchback

De branche ziet verder veel belangstelling voor de hatchback, auto's met twee of vier portieren en een grote achterklep. Ruim de helft van de kopers kiest voor een hatchbackuitvoering. Op de tweede plaats staat de stationwagen met een kleine 20 procent.

Tip de redactie