Eindelijk eens goed nieuws uit Amerika: de autoverkopen komen daar steeds meer in de groene cijfers.

In Amerika komen goede berichten over de autoverkoop in oktober. General Motors heeft vier procent meer verkocht dan in 2008.

Het is voor het eerst in 21 maanden dat zo’n grote plus wordt geschreven. In oktober verkoopt ‘Government Motors’, zoals het bedrijf na alle staatshulp ook wel gekscherend wordt genoemd, 177.603 auto’s.

“Denk niet dat we uit de problemen zijn. We hebben nog een boel werk te doen”, zegt Susan Docherty, de vice-president van GM in de VS.

Overblijvers

Met name de vier overblijvers bij GM, Chevrolet (+8,5%), Buick (+18,4%), Cadillac (21,6%) en GMC (+20,4%), doen het goed. Saab (-74%), Saturn (-57,8%), Hummer (-77,8%) en Pontiac (-18,4%), de merken die zijn afgeschoten, gaan onverminderd slecht maar drukken nog wel op het resultaat van General Motors.

Ford noteert een winst van drie procent ten opzichte van vorig jaar. In oktober ziet Ford voor de twaalfde keer in dertien maanden het marktaandeel in de VS stijgen.

In totaal zijn 132.483 stuks verkocht van de merken Ford, Mercury en Lincoln. Met name de nieuwe modellen zijn succesvol. Tachtig procent van alle verkochte auto’s zijn 2010-modellen. Vooral de normale personenauto’s en de crossovers zijn populair.

SUV’s en pickups doen het slecht. “De verkopen van de Taurus zijn bijvoorbeeld drie keer zo hoog als vorig jaar”, aldus een woordvoerder van het merk.

Chrysler sappelt

Bij Chrysler blijft het sappelen. Daar zijn de verkopen dertig procent lager dan in oktober van het vorige jaar. Er zijn nog maar 65.803 Chryslers, Jeeps, Dodges en Ram-bedrijfsauto’s verkocht.

Maar men houdt hoop: “We zien een herstel in de verkopen en hopen daarbij ons graantje mee te kunnen pikken. November en december zijn doorgaan goede maanden voor de SUV-verkoop en de modellen van Jeep zijn de beste die er zijn.”

Met de verkopen in oktober heeft de Amerikaanse markt bewezen dat het ook zonder ‘Cash for Clunkers’-acties op eigen benen kan staan. Die sloopregeling liep vorige maand af en de september-verkopen liepen toen meteen een deuk op.

Winst

Ook de Japanse concerns hebben niet zo’n grote winst als de Amerikaanse. Toyota noteert een plus van 0,04 procent, Nissan van 0,28 en Honda moet het doen met een minnetje van 0,42 procent.

De grootste winnaars is echter Hyundai dat in oktober een plus noteert van 48,9 procent ten opzichte van oktober 2008. Kia heeft een plus van 45,3 procent en Subaru wint 40,6 procent.