Na alle onheilstijdingen van de laatste maanden, lijkt de grootste storm in autoland nu te zijn overgewaaid. Ford, BMW, Volkswagen en Audi kwamen in het derde kwartaal van dit jaar alle vier in de zwarte cijfers terecht.

Ford Motor Corp. boekte in het derde kwartaal van 2009 een nettowinst van 997 miljoen dollar. Zelfs de Amerikaanse tak van Ford boekte winst, iets wat sinds 2005 niet meer voor was gekomen. Ford verwacht in 2011 weer over het gehele jaar winstgevend te zijn. Wel staat de verkoop van Volvo nog steeds op de prioriteitenlijst. Geely geldt als ‘preferred bidder’.

Bij BMW was er ondanks de economische crisis ook winst: 79 miljoen euro over de eerste negen maanden van dit jaar om precies te zijn. Het slechte nieuws is dat dit over dezelfde periode in 2008 nog 1,52 miljard euro was. BMW CEO Norbert Reithofer denkt dat het mogelijk is om 2009 in de zwarte cijfers te eindigen. De introductie van de X1 moet daar ook bij helpen.

De vlag kan ook uit in Wolfsburg, want in de eerste negen maanden van dit jaar heeft het merk Volkswagen 1,5 miljard euro winst geboekt. In een wereldwijd 12 procent gekrompen markt heeft het merk dezelfde aantallen auto’s aan de man weten te brengen. Kanttekening is ook hier dat alles in 2008 beter was: toen bedroeg de winst over deze periode nog 4,9 miljard euro.

Tot slot deed ook Audi het goed. In het derde kwartaal boekte het merk een winst van 348 miljoen euro, waardoor de totale operationele winst over 2009 nu 1,2 miljard euro bedraagt. Door deze positieve cijfers zegt Audi de komende tijd twee miljard euro te kunnen investeren in de ontwikkeling van nieuwe modellen en elektrische aandrijflijnen. De productie van de A7 start bijvoorbeeld in 2010 in Neckarsulm en in 2012 komt de elektrische e-Tron in kleine aantallen op de markt.