Het wachten op de GTA-versie van de Alfa 159 zal niet worden beloond. Het ziet er naar uit dat die niet gaat komen. De Engelse Alfa-tuner Autodelta heeft een alternatief.

Het Engelse Autodelta heeft al eens een snelle versie van de Alfa Romeo 159 laten zien waarbij de 2,2-liter motor werd voorzien van een compressor.

Dit jaar doet de tuner er nog een schepje bovenop. De V6 motor is aangepakt en het resultaat is de Autodelta 159 J4 3.2 C. Die wordt onthuld op de MPH09 beurs in Londen, die deze week start.

Voor de J4 3.2 C is de V6 voorzien van een supercharger met een intercooler. Ook het chassis, de remmen, elektronica en ophanging zijn gewijzigd. Dat moet ook wel, want de V6 heeft een vermogen gekregen van 352 pk en het maximale koppel is 435 Nm.

Creatie

Prestatiecijfers geven de mannen van Autodelta niet vrij, maar het ziet er naar uit dat hun creatie het antwoord is op de voorhamers uit de Duitse huizen van M GmbH, Quattro GmbH en AMG.

De opgefokte V6 heeft Autodelta al eerder laten zien in de J5, zoals in hun taal de Brera wordt genoemd. Op de MPH09-beurs is er ook van deze coupé een primeur. Die heet Brera S 3.2 Compressore.

Hij is eveneens voorzien van de V6 met compressor en heeft ’gewoon’ voorwielaandrijving. Dat scheelt honderd kilo en bovendien gaat er in de aandrijflijn minder vermogen verloren. Wel is er het Q2-systeem en een speciaal gelimiteerd slipdifferentieel.

Die operatie is gedaan in samenwerking met Prodrive en de Brera S 3.2 Compressore wordt in gelimiteerde oplage gebouwd. Voorheen was de Brera S 3.2 bij Prodrive alleen te koop met de standaard 260 pk sterke 3.2 V6.

Door de toepassing van adaptieve schokbrekers, die op veertig verschillende manieren in te stellen zijn, is deze Brera volgens Autodelta geschikt voor alle doeleinden: van een ritje met de familie tot aan een heuse trackday.