'Groot groeien in Amerika'

Volkswagen wil de komende jaren in de VS nadrukkelijk gaan zagen aan de stoelpoten van Toyota. In 2018 moeten daar vier keer zo veel auto’s worden verkocht als nu.

De Volkswagen Groep wil in 2018 jaarlijks een miljoen auto’s van de merken Volkswagen en Audi verkopen.

“Ons marktaandeel is op het moment twee procent. En dat is niet genoeg”, zegt Stefan Jacoby, de directeur van VW in de VS, in de Duitse editie van de Financial Times. Dit jaar komt verkoop van zijn merken uit op zo’n 250.000 stuks.

Volkswagen wil vooral aan de stoelpoten van Toyota gaan zagen. Zo hebben de Japanners dit jaar alleen al van de Camry tot nu toe 264.000 stuks verkocht.

Om die auto te beconcurreren komt er vanaf 2011 een speciaal voor de VS ontwikkeld model dat langer en breder is dan onze Passat, maar met een prijs van 20.000 dollar flink goedkoper. Dat is precies de klasse waarin de Camry opereert.

Goed moment

“De productie start in 2011 in Tennessee en dat is precies het goede moment. In 2010 blijft de markt traag en verwachten we in de VS een verkoop van 10,5 miljoen auto’s. In de jaren daarna moet dat weer oplopen tot veertien tot vijftien miljoen stuks.”

In de komende drie tot vier jaar verwacht Volkswagen de verkopen tot 400.000 tot 450.000 stuks te laten stijgen.

Om de groei te bereiken moet Volkswagen beginnen om het merk opnieuw neer te zetten in de VS. “Volkswagen maakt deel uit van de Amerikaanse popcultuur. Daarom hebben de mensen hier er een sterkere emotionele binding mee dan met Toyota.

Het nadeel is dat mensen hier bij Volkswagen nog steeds aan de Kever denken. Het doel is om in Amerika een zelfde bekendheid te krijgen als Toyota.”

Tip de redactie