Er zijn nog geen elektrische auto’s massaal beschikbaar maar toch overweegt 44 procent van de zakelijke rijders al een dergelijk vervoermiddel. Dat blijkt uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek.

Het Nationaal Zakenauto Onderzoek is uitgevoerd door het RDC, het datacentrum voor de mobiliteitssector en het vakblad Automobiel Management. Dat 44 procent van de zakelijke rijders een elektrische auto overweegt, heeft uiteraard te maken met de lage bijtelling van 10 procent die voor dit soort auto’s geldt.

Bijna 41 procent van de onderzochte zakelijke rijders ziet een auto met elektrische aandrijflijn echter helemaal niet zitten.

Eind volgend jaar komen de eerste ‘volumemodellen’ op de markt, zoals de Nissan Leaf en de Mitsubishi i-Miev. Op dit moment is er al de Tesla Roadster, de  Roadster Sport doet net zijn intrede op de markt. 

Bijtelling

Dankzij de uitstoot van minder 110 gram CO2 per kilometer vallen auto’s als de Toyota Prius en de Honda Civic Hybrid in de 14 procent bijtellingscategorie en dat is te zien in het aandeel hybrides op de zakelijke markt. Dit jaar is dat al 7,7 procent, tegen nog geen half procent in 2007, in de leasemarkt nemen de hybrides zelfs al bijna 9 procent voor hun rekening.

Zouden er geen gunstige belastingmaatregelen zijn, dan zou dat overigens stukken lager liggen. Uit het onderzoek blijkt dat de fiscale motieven bij ruim 41 procent van de hybride rijders de doorslag hebben gegeven. Slechts 11 procent doet het voor ’t milieu.

Uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek blijkt verder dat de diesel terrein verliest. In 2009 is 41 procent van de zakenauto’s voorzien van een zelfontbrander tegen 51 procent in 2007.