De Hyundai Tucson is er binnenkort niet meer, leve zijn opvolger de ix35. Deze medium SUV, Hyundai noemt hem liever cross-over, lost de Tucson in maart 2010 af. In en rond Seoul maakten we de eerste kilometers met de nieuwkomer die daar overigens wél gewoon Tucson blijft heten.

Duidelijk is dat de auto zoals alle nieuwe Hyundai-producten weer een stuk volwassener is geworden.

Onze Koreaanse testauto was voorzien van een gemodificeerde versie van de bekende 2-liter commonrail diesel, nu goed voor 184 pk. En eraan gekoppeld een nieuwe zestraps automaat.

Dat levert een krachtige, geraffineerde aandrijflijn op, maar muisstil is-ie niet bij optrekken. Sterkste punt van de nieuwe ix35 is het kwaliteitsgevoel binnenin en tijdens het rijden. Hij komt een halve klasse groter over dan de oer-Tucson.

Te hoog

Een lijn die Hyundai lekker vasthoudt met al zijn nieuwe lanceringen. Zitpositie en het meubilair voor kunnen beter. Je zit iets te hoog op stoelen die met name voor de bovenbenen te weinig ondersteunen. Ook het uitzicht schuin naar achteren houdt niet over.

Te danken aan de flitsende koets die ter hoogte van de achterbank wat afloopt maar vergeleken met de Tucson stukken vlotter en sportiever oogt. Dus kort samengevat: voelt verrassend degelijk aan en ziet er blits uit met een goed ruimte-aanbod. Een stoere family-car dus want de auto groeide op alle fronten ietsje ten opzichte van Tucson I.

Een uitgebreide rijimpressie van de nieuwe Hyundai ix35 staat in AutoWeek nummer 45, die komende woensdag verschijnt.