AMSTERDAM - Fiat-baas Sergio Marchionne heeft voor volgende week een zes uur durende vergadering gepland waarin alle details over de samenwerking tussen Fiat en Chrysler bekend worden gemaakt.

De Wall Street Journal weet al het één en ander te melden.

Fiat gaat vanaf 2012 de markt in Amerika voorzien van Alfa Romeo’s. Dan maken de Mito en de Milano de oversteek. In 2013 komt daar een groter model bij, dat is waarschijnlijk de Giulia, die de 159 opvolgt.

Alle Alfa’s voor de VS worden ook in dat land gebouwd. De lage stand van de dollar zou Europees geproduceerde auto’s veel te duur maken.

Dat geldt ook voor de Fiat 500. Die wordt vanaf 2011 in Mexico gemaakt en zal de enige Fiat zijn die op de Amerikaanse markt wordt geleverd. Fiat ziet ‘m in de VS als concurrent voor de Mini.

Snijden

Machionne gaat de komende jaren flink snijden in het programma van Chrysler, Jeep en Dodge. Voor de grote Commander valt al volgend jaar het doek. In 2012 zullen ook de Chrysler PT Cruiser en Sebring en de Jeeps Compass en Patriot het veld ruimen. Ook hun zustermodel Dodge Caliber houdt dan op te bestaan.

Verder verdwijnen bij Dodge de Nitro en de Avenger. De Challenger en Charger mogen blijven. Dat past mooi bij het nieuwe imago van Dodge: het moet het sportieve merk worden van het Chrysler-concern.

Dat betekent ook dat de Dodge Grand Caravan straks niet meer wordt gebouwd. Alleen de Chrysler-variant Town & Country mag blijven – die kennen wij als Grand Voyager.

Chrysler krijgt in 2012 een opvolger voor de Sebring. Ook komt er een kleiner model bij. Een jaar of twee later is het de beurt aan een compacte Jeep. Die gebruiken alle Fiat-techniek.

Houtje bijten

Het Chrysler-concern wil in de toekomst de conservatieve kopers blijven bedienen van muscle cars en pickups. Voor de wat moderner ingestelde consument, zullen er compacte, op Europese leest geschoeide auto’s zijn.

Fiat heeft aangegeven dat er geen extra geld in Chrysler wordt gepompt. De Italianen, die twintig procent van het Amerikaanse concern in handen hebben, helpen op het gebied van techniek en management.

Op de korte termijn moet Chrysler nog even op een houtje bijten. De enige vernieuwingen die er zijn voor 2010 zijn een gefacelifte Jeep Grand Cherokee en Chrysler 300C. Het marktaandeel van Chrysler was in de VS in september nog maar 8,3 procent. In het jaar daarvoor was dat 11,1 procent.