AMSTERDAM - Zien we daar een lichtpuntje aan het einde van de crisis? Voor de zwaar getroffen premiummerken BMW en Mercedes is de septembermaand relatief goed verlopen.

Dat meldt de Duitse editie van de Financial Times. De premiummerken konden niet profiteren van de slooppremies omdat voornamelijk mensen met een smalle beurs met zo’n subsidie een auto aanschaften. En dat zijn nou eenmaal niet de klanten van Mercedes en BMW.

Bij Daimler is de ergste daling voorbij en bij BMW is er voor het eerst dit jaar een plusje genoteerd. Ten opzichte van september in het vorige jaar verkoopt de BMW Group 0,7 procent meer. In totaal zijn wereldwijd 122.350 BMW’s, Mini’s en Rolls-Royces verkocht.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de winst volledig voor rekening van Mini komt; daarvan werd in september 9,5 procent meer verkocht dan in september 2008.

BMW houdt dit jaar rekening met een omzetverlies van tien tot vijftien procent. In de eerste negen maande heeft BMW een verlies van zestien procent ten opzichte van 2008. 

Daimler

Ook bij Daimler lijkt het ergste leed geleden. Daar is in september een min geschreven van zeven procent. Mercedes, AMG, Smart en Maybach verkochten samen 114.300 auto’s. “We zien september weer een positieve trend”, vertelt een woordvoerder van Mercedes in de krant.

“Vooral de nieuwe E-klasse helpt ons weer overeind.” In Duitsland heeft Mercedes de afgelopen tijd weer marktaandeel gewonnen en heeft het merk zijn positie als grootste premiummerk weten te behouden.