Een aantal maanden geleden beweerde Mazda nog met klem dat het niet in hybride technologie geloofde, maar inmiddels heeft het management een draai van 180 graden gemaakt. Vandaag maakte Mazda bekend dat het fors gaat investeren om de concurrentie bij te benen.

Mazda geeft aan dat het ongeveer 1,1 miljard dollar wil vrijmaken voor de ontwikkeling van hybridetechnologie. Het geld komt vrij door de verkoop van bestaande aandelen en de emissie van nieuwe aandelen. De hybridetechnologie moet Mazda helpen om z’n zuinigheidsdoelstellingen voor de toekomst te halen.

De introductie van de hybride technologie is niet het enige ijzer dat Mazda in het vuur heeft. Vorige week kondigde Mazda al aan dat het op de Tokyo Motor Show (21 oktober) de nieuwe Sky-G en Sky-D motoren presenteert. De Sky-G benzinemotor heeft een inhoud van 2,0-liter. Het blok is ontworpen met het idee om zo min mogelijk mechanische frictie te hebben en een optimale mix tussen lucht en brandstof.

De Sky-D is de bekende 2,2-liter turbodiesel, maar dan met een tweetrapsturbo. Bovendien hebben de ingenieurs voor een zo laag mogelijke mechanische frictie gezorgd; in de nieuwe krachtbron ligt dat op het niveau van een benzinemotor. Ook de druk en de temperatuur in de cilinders is geoptimaliseerd door de vorm en de druk van de verbrandingskamers te wijzigen.

Alle innovatiedrukte bij Mazda heeft een reden: het Japanse merk heeft aangegeven dat het z’n motoren in 2015 dertig procent zuiniger wil maken dan nu het geval is. Concrete data waarop de Sky-motoren en de hybridetechnologie in productie gaan, heeft het merk echter nog niet gegeven.