Op dit moment maakt AutoWeek kennis met de Fiat Punto Evo. Dat is een grondig vernieuwde Grande Punto die eind november bij de Nederlandse dealers staat.

We weten nu wat de nieuwe motorversies kosten, verder meldt Fiat de andere varianten 3 procent duurder worden dan de Grande Punto.

De Fiat Punto Evo profiteert volop van de MultiAir-techniek. De 1.4 MultiAir waarbij de gasklep niet meer aanwezig is, is er in de Punto Evo met 105 en 135 pk. De eerste kost minimaal 16.895 euro, de versie met 135 pk begint bij 21.195 euro maar dan heb je wel meteen de Sport-uitvoering.

Andere uitrustingsniveaus zijn de Active, Dynamic, Racing en Emotion. Op de 1.6 Multijet 120 pk na, vallen alle Punto Evo’s in de 20 procentbijtellingsklasse. De importeur verwacht er volgend jaar 3.500 tot 4.000 in Nederland te kunnen verkopen.

Geen gasklep

Met de elektro-hydraulische klepregeling stuurt Fiat in de 1.4 MultiAir de oude gasklep met pensioen. Onlangs konden we al rijden met een Alfa Mito met deze techniek, maar dan de 170 pk-versie.

De lucht wordt toegevoerd via de inlaatklep en die techniek maakt de 1.4 bijzonder efficiënt. Fiat claimt een verbruik dat 10 procent lager is, tegelijkertijd neemt de uitstoot van deeltjes en NOx fors af. Voor dat laatste, stikstofoxide, belooft Fiat zelfs een afname van 40 procent.

1 op 17,9

Naast schoon is de 1.4 MultiAir ook krachtig. De 105 pk-versie, zonder turbo, levert 105 pk en 130 Nm. Dat bezorgt de Punto Evo een top van 185 km/u en de auto sprint in 10,8 seconden van 0 naar 100 km/h. Het gemiddelde verbruik bedraagt 1 op 17,5.

De 135 pk 1.4 MultiAir, met turbo, laat de Punto Evo in 8,5 tellen van 0 naar 100 sprinten en de top bedraagt 205 km/u. Deze versie is nog een fractie zuiniger: 1 op 17,9 belooft Fiat.

Hoe de Fiat Punto Evo rijdt, leest u volgende week in AutoWeek-nummer 41 die vanaf woensdag 7 oktober in de winkels ligt.