In Amerika zijn de autoverkopen in september met 41 procent gedaald ten opzichte van de augustusmaand. Toch houden de Amerikanen goede moed en bespeuren ze herstel.

De Amerikaanse autoverkopen profiteerden in augustus van de ‘Cash for Clunkers’ slooppremie. Die actie duurde voort tot in september, maar daarna heeft de daling weer ingezet. Vorige maand zijn in de nieuwe wereld 745.997 auto’s verkocht. Dat is 41 procent minder dan in augustus en 22,7 procent minder dan in september van het vorige jaar. Toch zien de Amerikanen een voorzichtig herstel dat gelijk opgaat met de opkrabbelende economie. Over het vierde kwartaal heerst een voorzichtig optimisme.

Opnieuw zijn General Motors en Chrysler de concerns die de grootste klappen krijgen. De eerste noteert een verlies van 45 procent en Chrysler levert 42,1 procent in. GM heeft goede hoop omdat de vier overgebleven merken Chevrolet, Buick, Cadillac en GMC samen goed zijn voor 90 procent van de verkoop. Saab, dat wordt afgestoten, levert bijvoorbeeld 72,6 procent in. Saturn en Hummer verliezen liefst 83,8 en 81,4 procent. Ford is de lachende derde met een verlies van slechts 5,1 procent. Vooral hun Taurus doet het goed.

Tekort aan Toyota’s

De Japanners leveren eveneens in. Toyota noteert een verlies van 12,6 procent en meldt een tekort aan voorraad voor de Prius, Camry en de RAV4. Honda duikelt 20,1 procent en Nissan scoort een min van zeven procent. Bij de Europese merken blijft het verlies beperkt tot 4,4 procent. BMW en Volkswagen noteren bescheiden plussen. Volvo, dat de afgelopen tijd in Amerika door een diep dal is gegaan, wint zowaar 16,3 procent.

De grote winnaars zijn opnieuw de Koreanen. Hyundai ziet de verkopen met 27,2 procent stijgen en Kia verkocht 24,4 procent auto’s meer. Daarmee scoort het Koreaanse concern in de VS een marktaandeel van 7,5 procent. Vorig jaar stond dat nog op 5,2 procent. Daarmee staat het nu voor Nissan in de ranglijsten.