Het is lange tijd stil geweest rondom de Mitsubishi cX Concept maar dit is een overduidelijk teken van leven. De compacte crossover rijdt gecamoufleerd rond en het is een antwoord op de Nissan Qashqai.

Twee jaar geleden stond de Mitsubishi cX op de IAA in Frankfurt. Er was nog lang geen financiële crisis en de productieversie van deze concept zou in 2009 al in de showrooms staan. Een ding is wel duidelijk, dat gaat Mitsubishi niet meer halen. Het prototype zit nog lekker dik ingepakt, en eer de auto aan het publiek getoond wordt staat de kalender al lang op 2010. We gokken op de Salon van Genève.

 

Jetfightergrille

Met een lengte van 4,10 meter moeten we de Mitsubishi cX zien als een antwoord op de Nissan Qashqai. Die compacte crossover doet het qua verkopen goed, dus het is te hopen voor Mitsubishi dat hun antwoord op de Nissan net zo goed aanslaat. De lijnen van het studiemodel worden grotendeels gehandhaafd. En omdat bij dit design van meet af aan het front met de ‘jetfightergrille’ is meegenomen oogt het ontwerp in balans.

 

1.8 DI-D

In de Mitsubishi cX zit een 1.8 diesel, een eigen ontwikkeling van Mitsubishi. Deze 1.8 DI-D wordt nu ook in de Lancer geleverd en met 136 pk en 280 Nm doet hij niet onder voor de 2.0 DI-D, dat is nog een pompverstuiver 2.0 TDI die Mitsubishi bij VW betrok. De nieuwe motor voldoet uiteraard wel aan de Euro 5 emissie-eisen. Deze krachtbron gaan we zeker terugzien in de productieversie van de cX.

Hoe de definitieve versie gaat heten is nog niet bekend net zo min weten we welke benzinemotoren de ‘cX’ gaan aandrijven.  Mitsubishi heeft een 110 pk sterke 1.5 en een 145 pk sterke 1.8 in het gamma maar in de plug-inhybride conceptcar die Mitsubishi gisteren aankondigde zit een 115 pk sterke 1.6 motor.

De cX concept beschikt over een SST-versnellingsbak met dubbele koppeling. In de strijd tegen de CO2-uitstoot levert een dergelijke transmissie doorgaans een aanzienlijke bijdrage.