Gereden: BMW X1

Als het aan Duitse autofabrikanten ligt, is er nog ruimte genoeg voor allerlei leuke nichemodellen. Als onderdeel van die levensinstelling brengt BMW de X1 op de markt. Wij proberen hem.

Van de premium-merken is BMW dan wel de eerste die in dit segment met een suv komt, in de autowereld in zijn algemeen natuurlijk niet. Voorlopig lijkt een luxe uitgevoerde Volkswagen Tiguan een prima concurrent, en we hebben vaak genoeg geschreven dat VW zelf al laat was.

Maar kopers van bijvoorbeeld een Kia Sportage zullen hun auto vermoedelijk niet hebben aangeschaft 'omdat BMW nog niets te bieden had'.

Kijken we naar de standaard concurrentie dan is het merk dus weldegelijk de eerste met een C-segment SUV. Maar wacht, we mogen de X1 van BMW geen SUV noemen. En nog los van rare termen als SAV, is het BMW zelfs gelukt om een Europese typegoedkeuring te krijgen als station/sedan. Het moet niet gekker worden.

Achterwielaandrijving

In het echt is de auto lager dan op de foto. 'Audi A3 Sportback Allroad' is onze eerste gedachte. Dit model bestaat wel niet, maar dat zou 'de' concurrent zijn. Meer dan de nog te verschijnen Q3. Binnenin de auto verdwijnt dat idee weer. Hier krijg je toch een echt SUV gevoel: hoge zit, goed overzicht. De X1 is als eerste X-model ook verkrijgbaar met alleen achterwielaandrijving (S-drive), maar omdat die iets later op de markt komt, konden we vooralsnog alleen met de 2.0d met 4WD op pad.

De X1 voelt meteen als een BMW en rijdt beduidend beter dan bijvoorbeeld de oude X3. Hij biedt een veel directere besturing en ligt veel strakker op de weg. Voor de passagiers is het relatief harde onderstel wellicht een nadeel, maar eenmaal achter het stuur verdwijnt die klacht meteen. Niet merkwaardig als we kijken wat de Duitsers flikken met een mastodont als de X6, maar daardoor niet minder indrukwekkend.

Tip de redactie