AMSTERDAM - Mazda heeft zich ten doel gesteld om het gemiddelde brandstofverbruik van het modellenprogramma met dertig procent terug te dringen ten opzichte van 2008. Daarvoor wordt op de Tokyo Motor Show uitgepakt met een schone benzine- en dieselmotor en een hoogefficiënte transmissie.

Mazda toont op de Tokyo Motor Show de Sky-G direct ingespoten benzinemotor, de Sky-D diesel en de Sky Drive hoogefficiënte automatische versnellingsbak.

De benzinemotor heeft een inhoud van 2,0-liter. Het blok is ontworpen met het idee om zo min mogelijk mechanische frictie te hebben en een optimale mix tussen lucht en brandstof. De injectoren zijn van een nieuwe generatie en er is een nieuw mechanisme voor de variabele kleptiming.

Het benzineverbruik en de trekkracht zijn met vijftien procent verbeterd ten opzichte van de huidige 2,0-liter van Mazda. In de toekomst moet het met deze techniek mogelijk zijn een brandstofverbruik in een Mazda 3 te scoren die nu wordt behaald in een 2.

Frictie

Ook bij de Sky-D diesel is gezorgd voor een zo laag mogelijke mechanische frictie; in de nieuwe krachtbron ligt dat op het niveau van een benzinemotor.

Ook de druk en de temperatuur in de cilinders is geoptimaliseerd door de vorm en de druk van de verbrandingskamers te wijzigen. Verder zorgt een tweetraps turbo er voor dat de motor twintig procent zuiniger is dan de huidige 2,2-liter diesel. Mazda denkt er het verbruik van een Mazda 2 mee te kunnen scoren in een 6.

Sky Drive transmissie

Tot slot is er de Sky Drive automaat. Die zorgt voor een brandstofbesparing van vijf procent. Mazda claimt dat hij een directer gevoel oplevert dan de huidige automaat.

Ook deze versnellingsbak is opnieuw ontworpen en heeft onder meer een geheel nieuwe koppelomvormer en een koppeling met een minimale slip.

Doordat er een minimale hoeveelheid olie in de transmissie zit, kan er snel worden geschakeld en heeft de Sky Drive volgens de Japanners een zelfde karakter als een versnellingsbak met dubbele koppeling.