Mercedes-Benz heeft de SLS AMG vandaag officieel onthuld. Gisteren moest je het nog doen met wat korrelige plaatjes en wat summiere informatie. Nu volgt het échte werk.

Mercedes brengt ‘medio 2010’ de SLS AMG op de markt. In Duitsland is de prijs van de nieuwe ‘Flügeltürer’ 180.000 euro maar de Nederlandse importeur geeft nog geen prijsstelling vrij. We maken volgende week op de IAA voor het eerst kennis met de nieuwe sportauto van Mercedes, die boven de SL in het programma komt.

De SLS AMG is voorzien van een V8 met een inhoud van 6.208 cc en een vermogen van 571 pk bij 6.800 tpm. De maximale trekkracht bedraagt 650 Nm. De motor is gekoppeld aan een nieuwe zeventraps AMG Speedshift automaat met dubbele koppeling. Die kent vier standen. Controlled Efficiency, Sport, Sport plus en Manual. Ook beschikt de bak over een Race Start-functie – launch control dus.

De nieuwe Mercedes sprint er in 3,8 seconden mee van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is 317 km/u. Het gemiddelde verbruik bedraagt 13,2 liter per 100 km; wat overeenkomt met 1:7,5. “Zeer zuinig voor een supersportauto”, vindt Mercedes. De bijbehorende CO2-uitstoot is 314 gram per kilometer.

Met vleugels

De vleugeldeuren zorgen in de eerste plaatst natuurlijk voor een spectaculaire aanblik. Volgens Mercedes is het voordeel van deze constructie dat de in- en uitstap uit de lage auto zeer gemakkelijk wordt. De deuren openen onder een hoek van 70 graden en wannneer ze open staan, is er 1,50 meter ruimte tussen het wegdek en de deur. De ruimte tussen de deur en de instapdorpel is 1,08 meter. De instaphoogte is 45 centimeter. In een standaard garage kunnen de deuren volledig worden geopend.

In het interieur is een cockpit-achtige sfeer gecreëerd. De luchtinlaten lijken op straalmotoren en in het dashboard zijn de klokken in matzilveren hulzen gevat. Ze zijn geplaatst op een zilvergrijze wijzerplaat. Voor wie het belangrijk vindt: de snelheidsmeter loopt tot 360 km/u. Verder is het ESP-systeem bijzonder. Dat kent drie standen: ESP On, ESP Sport en ESP Off . Op de vooras van de SLS zitten standaard AMG high performance composietremmen. De keramische remschijven zijn een optie. Die kunnen hogere temperaturen aan en zijn bovendien veertig procent lichter dan conventionele remschijven.

Mercedes heeft ook al aangekondigd met een elektrisch aangedreven SLS te komen, met vier bij de wielen geplaatste elektromotoren.