McLaren presenteert voor het eerst sinds de jaren ’90 een nieuwe straatauto. De MP4-12C is de eerste in een serie auto’s voor de gewone weg waarmee McLaren zich wil ontwikkelen tot normale sportautobouwer.

Het aandeel aan straatauto’s in de historie van McLaren is bijzonder beperkt. Maar met de auto’s voor de openbare weg die er waren, is er meteen historie geschreven. De F1 (1993 - 1998) is de enige auto die onder deze merknaam is verschenen, en met een beetje goede wil, behoort de in Woking gebouwde Mercedes SLR ook tot de stamboom.

De MP4-12C is een tweezitter met middenmotor die in de loop van 2011 over de gehele wereld in de verkoop gaat.

V8

De krachtbron is een 3,8-liter V8 met twee turbo’s en een vermogen dat rond de 600 pk ligt. McLaren belooft het laagste brandstofverbruik en de laagste CO2-uitstoot in zijn klasse. De motor blinkt volgens zijn makers uit door zijn compacte omvang.

McLaren benadrukt dat geen enkel onderdeel van een andere fabrikant afkomstig is – tot het kleinste schakelaartje aan toe is alles in eigen huis ontwikkeld.

Gewicht

De Engelsen hebben er veel aan gedaan om het gewicht van de auto zo beperkt mogelijk te houden. Zo is er de koolstofvezel MonoCell waaromheen de auto is ontworpen. Die vinding is afkomstig uit de F1 en zorgt voor een goede structuur in de auto en de mogelijkheid om lichtere carrosseriepanelen te gebruiken.

Door het gebruikt van aluminium onderdelen in de remmen wordt acht kilo bespaard ten opzichte van keramische remschijven. Ook een speciale techniek voor de aluminium wielen, een lichtgewicht uitlaatsysteem en het zogeheten Airbrake-systeem, dragen bij aan een laag gewicht. McLaren meldt verder dat de radiateurs zo dicht mogelijk bij de motor zijn geplaatst om de hoeveelheid buizen tot een minimum te beperken.

Fiat 500

De designchef onder wiens leiding deze auto is gemaakt, is Frank Stephenson. De Amerikaan is eerder verantwoordelijk geweest voor onder meer de eerste BMW X5 en de eerste New Mini. Later werkte hij voor de Fiat Groep waar hij onder meer de Ferrari F430, Maserati MC12 en Quattroporte én de Fiat 500 tekende.

McLaren-baas Ron Dennis geeft voor de Engelse markt een prijs op van 125.000 tot 175.000 pond. “Sinds het begin van de eeuw is de markt in die klasse flink gegroeid. In 2000 werden nog zo’n 8.000  auto’s van dit kaliber verkocht. In 2007 waren het er meer dan 28.000.

Herstel

Op het moment is dat minder, maar we verwachten dat de markt zich spoedig zal herstellen.” Tegen de tijd dat de auto er in 2011 is, moet dat zijn gebeurd. “Met de duizend auto’s die we in het eerste jaar willen produceren, bezetten we slechts 3,5 procent van de markt.”

Het MP4-gedeelte in de typenaam verwijst naar de aanduiding van alle McLaren-chassis. Het ontstond in 1981 toen Ron Dennis met zijn Project 4-organisatie ging samenwerken met McLaren. Twaalf is het getal in de zogeheten ‘Performance Index’ van McLaren. Daarbij wordt een berekening gemaakt van onder meer het vermogen, gewicht, de emissie en de aerodynamische kenmerken van een auto. De C staat voor ‘carbon’ en is een verwijzing naar de koolstofvezel MonoCell.