Dat de Fisker Karma een zuinige auto wordt, dat lijdt geen twijfel. Maar hoe zuinig precies, dat wisten we nog niet. Het Amerikaanse merk schept nu meer duidelijkheid over de CO2-uitstoot en het verbruik van de Karma.

Volgens Fisker heeft de Karma elke 100 kilometer 3,5 liter benzine nodig. De CO2-uitstoot bedraagt zodoende 83 gram per kilometer. Veertien procent bijtelling is dus in the pocket voor de Fisker Karma. Ondanks het lage verbruik zijn de prestaties dik in orde: de sprint naar 100 kilometer per uur kost zes seconden en de topsnelheid ligt op 201 kilometer per uur.

Als de bestuurder de Karma in elektrische modus rijdt, bedragen de kosten per kilometer slechts twee eurocent, belooft Fisker. De lithium-ion accu’s geven de Karma een volledig elektrische actieradius van 80 kilometer. Als de benzinemotor als range-extender bijspringt, dan stijgt de actieradius naar 480 kilometer.

De productie van de vierdeurs Karma start eind 2010 bij het Finse Valmet. De eerste exemplaren zijn bestemd voor de Amerikaanse markt, maar in 2011 komt de elektrische auto ook in Europa op de markt. In een later stadium komen nog twee andere carrosserievarianten, waaronder een cabriolet. Die heeft Fisker al onder de naam Sunset gepresenteerd. Nog iets later komt Fisker met een goedkoper model op de proppen.