Lotus Engineering toont de Range Extender motor. Die funtioneert als generator voor de elektromotor van een serie-hybride.

De nieuwe generatie hybride-auto’s, zoals de Chevrolet Volt, zijn seriehybrides. Die halen hun kracht louter uit een elektromotor. Er is nog steeds een verbrandingsmotor aan boord, maar die helpt alleen om de elektromotor te voeden. Lotus Engineering toont op de autobeurs in Frankfurt een 1,2-liter driecilinder motor die dient als een zogeheten range extender.

De krachtbron brengt 15 kW over bij 1,500 toeren per minuut en bij 3.500 omwentelingen is dat 35 kW. Dat is de maximale kracht en die staat gelijk aan 47 pk.

De motor weegt slechts 56 kilo. Volgens Lotus is de motor daardoor bijzonder efficiënt en kan hij bijdragen aan een licht gewicht van de auto waarin hij is geplaatst. De motor kan functioneren op benzine en op alcohol gebaseerde brandstoffen. De motor wordt gebruikt voor het ‘Limo Green’-project. Daarin werkt Lotus samen met Jaguar en Caparo. Het resultaat moet een luxe limousine zijn met een CO2-uitstoot van 120 gram per kilometer. Wellicht gebruikt Jaguar de techniek om zijn hybride XJ op te baseren.