AMSTERDAM - Door al het gekrakeel rond importeur Kroymans is de Cadillac-verkoop in Nederland vrijwel helemaal stil komen te liggen. Deze CTS Sport Wagon gaat dus voorlopig aan onze neus voorbij.

De Cadillac-dealers in Nederland verkopen voorlopig alleen nog maar de voorraad uit. Het is onduidelijk wat er in de toekomst met het merk gaat gebeuren. General Motors is bezig de organisatie opnieuw op te zetten.

In de tijd dat Kroymans nog de Cadillac-import verzorgde, is ons beloofd dat de stationwagenversie van de CTS zeker voor Europa bestemd zou zijn. Nu gaat de Sport Wagon dus mooi aan onze neus voorbij.

In Amerika gaat Cadillac na de faillissementsperikelen van GM onverdroten verder. Daar is de CTS Sport Wagon inmiddels geïntroduceerd. De auto is naar wens voorzien van achterwiel- of vierwielaandrijving. De beschikbare motoren zijn de 3,0-liter V6 en de 3,6-liter V6. Beide beschikken ze over directe brandstofinjectie.

Slurptaksen

De eerste levert een vermogen van 274 pk en de grotere motor heeft er 308. Cadillac claimt voor de 3,0-liter een gemiddeld verbruik van 8,3 liter op 100 km. Waarschijnlijk zouden de kansen van de CTS Sport Wagon in Nederland om zeep worden geholpen door energielabels en slurptaksen. De V6 diesel, die klaar lag om de CTS in Europa tot grotere hoogten te stuwen, is inmiddels van het toneel verdwenen.

Tot de attracties behoren verder een dak met een groot glazen oppervlak en de 19 inch wielen zijn van een Cadillac-waardig formaat. In de bagageruimte is een zogeheten cargo management system, waarmee spullen netjes geordend kunnen worden opgeborgen. Als het niet in gebruik is, kan het worden verzonken in de bodem van de kofferbak.

De Sport Wagon is niet de laatste toevoeging aan het CTS-programma. Van dit model, waarmee Cadillac op het moment op de thuismarkt het hoofd boven water houdt, verschijnt ook nog een coupévariant. En als de geruchten kloppen, verschijnen er ook supersnelle V-versies van zowel de stationwagen als de coupé.