AMSTERDAM - Citroën staat binnenkort klaar met de helemaal nieuwe C3. Dat is een stuk volwassener verschijning dan het huidige model. Ondanks dat hij groeit, blijft het gewicht op het zelfde niveau als het oude model.

Citroën toont later deze maand op de Autosalon van Genève voor het eerst deze helemaal nieuwe C3 aan het publiek.

De auto wordt gebouwd in de Franse vestigingen in Aulnay en Poissy. Intussen laat Citroën al flink veel foto’s zien van zijn nieuwe ster in het B-segment. Citroën vindt dat de nieuwe C3 een stuk volwassener is dan het model dan het aflost.

Op het gebied van kwaliteit moet het nieuwe model zelfs de maatstaf in zijn klasse worden. Om zijn hogere niveau weer te geven zijn er onder meer verchroomde details aan de deurgrepen, raamlijsten en het eindstuk van de uitlaat.

Binnenruimte

De binnenruimte is optisch groter gemaakt door het gebruik van horizontale lijnen. Het scherm van het zogeheten combi-instrument is van het ‘zwevende’ soort. Het kan zowel analoge als digitale meters weergeven en daarmee is er keuze uit een ‘retro chic’ of ‘high tech’-stand.

Voor een riante binnenruimte wordt onder meer gezorgd door een slim handschoenenkastje dat diep in het dashboard is verzonken. Daardoor kan de passagiersstoel zeven centimeter verder naar voren worden geschoven dan de zitplaats van de bestuurder.

Het kastje heeft evengoed een inhoud van dertien liter. De smalle rugleuningen van de voorstoelen zorgen voor drie centimeter extra ruimte voor de knieën van de achterpassagiers.

Zenith

Grote attractie op de nieuwe C3 is de Zenith-voorruit. Daarmee is het nieuwe model volgens zijn makers de hatchback met het grootste voorruit en het kleinste dak. Het raam is alleen op de simpelste uitvoering niet aanwezig. Naarmate de ruit hoger in het dak doorloopt, wordt het zwaarder getint.

Het is Citroën gelukt de C3 lichter te maken dan zijn voorganger. Al vanaf de eerste pennenstreek voor het nieuwe model was dat het uitgangspunt. De nieuwe achteras heeft bijvoorbeeld een gewichtsbesparing opgeleverd van dertien kilo.

Als de C3 op de markt komt zijn er 1,4-liter benzinemotoren met 75 en 95 pk en eeb 1,6-liter met 120 pk. De diesels zijn de 70 en 90 pk sterke 1,6-liter HDI’s; de variant met 110 pk komt niet beschikbaar voor ons land.

Spannend

In 2011 wordt het spannend onder de motorkap van de C3. Dan staat er om te beginnen een tweede generatie van het Stop & Start-systeem op stapel. Dat levert voor diesels een uitstoot op van 95 en 90 gram CO2 per kilometer.

De benzinemotoren worden afgelost door een geheel nieuwe generatie driecilinders die minder dan 100 gram CO2 per kilometer zullen uitstoten.