AMSTERDAM - Hyundai heeft besloten om de Santa Fe een opfrisbeurt mee te geven. Uiteraard zijn er wat kleine uiterlijke wijzigingen, maar de nadruk lag toch wel op CO2-reductie.

De uiterlijke wijzigingen blijven tot een minimum beperkt. De grille heeft nu drie in plaats van twee lamellen en de lampen en bumpers zijn zowel voor als achter licht gewijzigd. Nieuwe wielen, een andere uitlaatpijp en dakrails maken het feest compleet.

Hyundai monteert een nieuwe ‘Eco Coach’ om het verbruik te drukken. Op de versies met handbak is er een icoontje op de tripcomputer dat aangeeft dat de bestuurder de optimale versnelling heeft geselecteerd, de automatische Santa Fe krijgt een systeem met een rood, wit en groen lampje mee.

De kleur geeft aan hoe (on)zuinig de bestuurder op dat moment rijdt. Verder monteert Hyundai een dakspoiler achter voor betere aerodynamica en banden met een lage rolweerstand.

Benzinemotor

Er is één benzinemotor beschikbaar, een 2,4-liter viercilinder. Deze heeft een vermogen van 174 pk en heeft in combinatie met voorwielaandrijving en handgeschakelde zesbak ligt de CO2-uitstoot op 205 gram per kilometer.

In combinatie met vierwielaandrijving is dit 208 gram/km (automaat: 209 gram/km). De viercilinder neemt de plek in van de 2,7-liter V6, die met voorwielaandrijving per kilometer 241 gram CO2 de lucht instuurde.

Hyundai

Hyundai biedt ook een nieuwe dieseloptie, een geblazen 2,2-liter viercilinder met 197 pk en een koppel van 420 Nm. In combinatie met voorwielaandrijving is de CO2-uitstoot 171 gram/km (automaat: 189 gram/km). Met vierwielaandrijving is dit 174 gram/km (automaat: 194 gram/km).

In andere landen kunnen de klanten de gefacelifte Santa Fe al bestellen, wij moeten nog wachten tot begin 2010 omdat Hyundai eerst de voorraad van het huidige model wil verkopen. Voor de vernieuwde Santa Fe mikt de importeur op een vanafprijs van rond de dertig mille.