De ontwikkelingsafdeling van Hyundai legt momenteel de laatste hand aan de iX-Metro Concept, een voorbode van de i20 MPV. Het merk kon ons vandaag op een exclusieve IAA-preview de auto nog niet in het echt laten zien, maar wel was er het eerste officiële beeld.

De iX-Metro Concept is ontworpen door Hyundai's Global Design Team in Korea, maar specifiek gericht op de 'Europese stedelingen'. Chef-ontwerper Rogelio J.Flores zegt geïnspireerd te zijn door de ruimtevaart en science fiction: "We hebben hier voor gekozen omdat science fiction en de ruimtevaart symbool staan voor vooruitgang en innovatie."

Hyundai stapt met de concept-car af van het huidige design met vloeiende lijnen. In plaats daarvan gebruikt het merk veel driehoekige vormen voor een krachtiger lijnenspel. De Ix-Metro Concept heeft aan de voorkant ijsblauwe led-verlichting. De Koreanen kiezen niet zoals Opel bij de volgende generatie Meriva voor suicide doors, maar voor een schuifdeur achter.

Het grote nieuws vinden we toch wel onder de kap. Daar monteert Hyundai namelijk een bijzondere, hybride aandrijflijn. Hierin vinden we namelijk voor het eerst de nieuwe 1,0-liter driecilinder GDI turbomotor. Het vermogen bedraagt 125 pk, maar door toepassing van start/stop-technologie en een transmissie met dubbele koppeling ligt de CO2-uitstoot op slechts 80 gram per kilometer.

De Ix-Metro Concept is 3,93 meter lang, 1,76 meter breed en 1,58 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,51 meter. mag dan klein zijn, het blijft een concept-car. Voor minder dan lichtmetaal met een diameter van 20 inch doet Hyundai het daarom niet. De concept-car weegt 950 kilogram.

Binnenin keert het ijsblauwe thema van de led-koplampen terug in de interieurverlichting. Digitale camera's zorgen voor een beter zicht rondom en een lagere luchtweerstand.