In Duitsland is de sloopregeling ten einde. Tijd voor de liefhebbers om de schade op te tekenen. Veel cultauto’s hebben de Abwrack-manie niet overleefd.

In Duitsland was het tot gisteren mogelijk om 2.500 euro op te strijken wanneer een oude, vervuilende auto werd ingeruild voor een nieuwe. Ruim 800.000 autokopers hebben daarvan gebruik gemaakt.

De zogeheten Abwrackprämie heeft een flink aantal klassiekers de kop gekost. Zo verdwenen in het kader van het milieu 171 Kevers in de shredder. Verder zijn zo’n achthonderd Trabants ingeleverd. De slooppremie heeft verder 264 Saabs 900 de kop gekost en dat geldt ook voor 138 Rover Mini’s. Verder zijn er dertig Mercedessen S-klasse van de weg verdwenen en zelfs vijf Porsches Cayenne zijn aangeboden om de slooppremie op te strijken.

Het merendeel van de auto’s die in Duitsland zijn geslachtofferd zijn Volkswagens, Opels en Fords. VW neemt met een aantal van 190.635 bijna een kwart voor zijn rekening. De ‘huismerken’ van Duitsland hebben echter niet optimaal geprofiteerd van de regeling. Zo werden slechts 152.373 Volkswagens teruggekocht. Van Opel verdwenen 162.173 stuks op de sloop er werden er 91.716 gekocht met een premie. Tot slot zijn er 106.885 Fords verdwenen en 64.500 met een slooppremie verkocht.

Fiat is in dit verhaal de grote winnaar. Daarvan zijn 42.623 exemplaren gesloopt. Met de slooppremie werden echter 61.993 stuks verkocht. Vele modellen hebben in Duitsland door de premie een langere levertijd gekregen, zodat deze cijfers in de loop van de tijd nog kunnen veranderen.