Sinds 1963 wordt al gepraat over het doortrekken van de A4. Vandaag is er een knoop doorgehakt over de laatste zeven kilometer tussen Delft en Schiedam. In 2015 rijden daar de eerste auto’s.

Het ontbreken van het laatste stuk van de A4 tussen Delft en Schiedam zorgt al tijden voor een verkeersinfarct tussen Den Haag en Rotterdam. Vandaag hebben verkeersminister Eurlings en zijn collega van milieu, Jacqueline Cramer het besluit genomen dat deze missing link in het Nederlandse wegennet wordt gerealiseerd. Voor het project is 880 miljoen euro begroot.

De andere optie was een verbreding van de A13 in combinatie met een verbinding van de A13 tussen de A20 en A16. De aanleg van het laatste stuk A4 heeft echter de voorkeur omdat het meer verkeer aankan. Tussen Den Haag en Rotterdam rijden dagelijks 160.000 auto’s over de A13 en dat aantal groeit dagelijks.

De weg tussen Delft en Schiedam krijgt twee rijstroken en er wordt al meteen ruimte gereserveerd voor een derde. Over het stuk weg komen een aquaduct, recreatiebrug en een tramverbinding. Het definitieve besluit over de weg wordt in de tweede helft van 2010 genomen. In 2015 moeten de eerste auto’s over het laatste stuk van de A4 gaan rijden.