Volvo heeft het volste vertrouwen in de remmen van de V50. Het KLPD gebruikt de auto voorlopig echter niet voor achtervolgingen en andere snelle ritten.

Gisteren meldden verschillende media dat het KLPD de nieuwe Volvo’s V50 aan de kant zet nadat een exemplaar na een achtervolging met een brandend remblok te maken kreeg. “Op de A20 ging een V50 in achtervolging waarbij regelmatig moest worden bijgeremd voor weggebruikers die niet direct aan de kant gingen.

Nadat de auto op de vluchtstrook was gestopt en de koeling van de remmen wegviel, is er even een vlam geweest. Die is daarna weer gedoofd en de remmen functioneerden daarna weer normaal”, aldus de woordvoerder van het KLPD. Volgens Volvo is er tijdens de rit sprake geweest van zéér extreme omstandigheden.

Naar aanleiding van dit incident heeft de politie besloten de V50 niet meer in te zetten voor achtervolgingen en ritten op hoge snelheden naar plekken waar een ongeval is gebeurd. Daarbij mag niet harder worden gereden dan 140 km/u. De zogeheten Prio 1-ritten, waarbij het zware werk moet worden verricht, zijn voorlopig voorbehouden aan de V70’s.

“We hadden de V50 D5’s met hun 185 pk diesel juist aangeschaft om de taken van de V70 over te nemen. Gelukkig hebben we nog veertig V70’s rijden,” aldus het KLPD. Pas als er een oplossing is gevonden, krijgt de V50 zijn oorspronkelijke taken weer terug. Volvo bekijkt op het moment welke maatregelen er kunnen worden genomen.

Nagebootst

Na het incident is op het circuit met een V50 een achtervolgingsrit nagebootst. Daarbij is ook een remblok in brand gegaan. Dat gebeurde volgens Volvo pas nadat de simulatie drie keer was uitgevoerd. Volgens de politie is tijdens deze oefening niet lang of hard geremd. Het RDW claimt dat de vlam wordt veroorzaakt door een bindmiddel in de remblokken.

Volvo heeft het volste vertrouwen in de remmen van de V50 en garandeert dat niets misgaat tijdens particulier gebruik – dus ook niet onder zeer zware omstandigheden. “Bij elke auto met een meer dan gemiddeld vermogen kan het na een zware rit voorkomen dat de remblokken gaan roken en kortstondig branden”, zegt de woordvoerster van Volvo.

Overigens zijn de V50’s van de politie voorzien van een speciaal onderstel waarbij onder meer de schokdempers maar ook de remmen zijn aanpast. Op de KLPD-V50’s zijn die van het zogeheten ‘Heavy Duty’-type.