Volkswagen grijpt de IAA –net zoals de Autosalon van Genève- weer aan om een ‘groen’ gezicht te tonen. Vandaar dat het merk de aandacht vraagt voor de nieuwe generatie Bluemotion-modellen.

De kleinste – maar misschien wel meest interessante - van het trio is de nieuwe Polo Bluemotion. Deze auto heeft namelijk een CO2-uitstoot van 87 gram per kilometer en wordt zodoende de enige vierzitsdiesel die in aanmerking komt voor 14 procent bijtelling. De 1,2-liter TDI verbruikt 3,3 liter per 100 kilometer en heeft een theoretische actieradius van 1.363 kilometer. De topsnelheid van de zuinige Polo is 173 kilometer per uur. De nieuwe Polo Bluemotion komt begin 2010 op de markt.

Nummer twee in het rijtje is de nieuwe Golf Bluemotion. Deze profiteert van een 105 pk sterke 1,6-liter TDI motor. De Golf Bluemotion verbruikt 3,8 liter diesel per 100 kilometer en de CO2-uitstoot is 99 gram per kilometer. Dat is boven de grens van 95 gram per kilometer voor dieselauto’s, dus de bezitter van de Golf Bluemotion moet 20 procent bijtelling betalen. De topsnelheid is 190 kilometer per uur, de reikwijdte bedraagt 1.447 kilometer.

De Passat Bluemotion completeert het trio. Deze heeft elke 100 kilometer 4,4 liter diesel nodig en combineert dit met een CO2-uitstoot van 114 gram per kilometer. Hierdoor komt de zuinigste Passat in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Ook de Passat Bluemotion heeft de 105 pk sterke 1.6 TDI aan boord. De sprint naar 100 kilometer per uur kost 12,5 seconden en de topsnelheid is 193 kilometer per uur. De reikwijdte bedraagt 1.591 kilometer.

Volkswagen bewerkstelligt deze cijfers door de TDI-motor te combineren met een start-/stopsysteem en regeneratie van remenergie. Verder monteert Volkswagen banden met een lagere rolweerstand en zijn er enkele aerodynamische aanpassingen aan de carrosserie. De Polo en de Golf hebben ook nog een verlaagd onderstel.