In Amerika zijn in augustus 1.261.977 auto’s en ‘trucks’ verkocht. Dat is één procent meer dan vorig jaar. De riante ‘Cash for Clunkers’-regeling blijkt een enorme aanjager.

De ‘Cash for Clunkers’-slooppremie in Amerika, waarbij een subsidie tot 4.500 dollar wordt gegeven bij het inruilen van een vuile auto voor een schoner exemplaar, zorgt voor blije gezichten in de auto-industrie. Inmiddels zijn onder die regeling 690.000 auto's ingeleverd. In augustus is één procent méér verkocht dan die maand in 2008. Analisten verwachten dat de cijfers van september, als de regeling afloopt, weer een stuk minder florissant zullen zijn.

Met name Ford is de grote winnaar in augustus. Het gehele concern verkocht in de VS 16,99 procent meer dan in augustus van het vorige jaar. Het merk Ford steeg zelfs 21,25 procent. Met name de Fusion (+131,6 procent), Focus (+55,9 procent) en de Flex (+106,5 procent) en de Mercury Milan (+111,7 procent) zijn de succesnummers in de Ford-stal.

Chrysler en General Motors hebben niet kunnen profiteren van de regeling. Daar daalden de verkopen met 15,43 procent en 20,19 procent. Volgens de marktanalisten ligt dat aan de publieke gedachte dat die merken geen schone auto’s in het programma hebben. Bovendien waren de voorraden van beide concerns niet toereikend.

Toyota en Honda zien eveneens de verkoopcijfers stijgen. Daar is 6,41 en 9,93 procent meer verkocht. Nissan profiteert eveneens van de Cash for Clunkers-regeling. Het verlies bleef deze maand beperkt tot 2,93 procent.

De échte lachende derde zijn de merken die al de hele tijd relatief goed scoren tijdens de malaise. Kia ziet in augustus de verkopen met 60,38 procent stijgen en Hyundai scoort een plus van 47,01 procent. Daarmee verkopen de twee Koreaanse merken samen meer auto’s dan Chrysler, Jeep en Dodge. Subaru verkocht in augustus 51,51 procent méér dan in augustus van 2008. Daarmee is het een groter merk dan bijvoorbeeld Mazda en Volkswagen.