Gisteren heeft Kia de prijzen bekend gemaakt van de opgefriste Kia Cee'd. De driedeurs versie, de Pro Cee'd, kost vanaf 14.995. De vijfdeurs Cee'd begint bij 15.295 en voor de populaire Sporty Wagon geeft de prijslijst een vanaf prijs van 16.295 aan. De nieuwe Kia Cee'd, staat vanaf half september bij de dealer.

De wijzigingen bij de Cee'd-familie vallen nogal mee. Evengoed is Cee'd 2 duidelijk anders dan de oer-Ceed vanwege een onmiskenbare nose-job. Net als de Sorento kreeg de Cee'd SW en 5-deurs een sprekender front. Daarnaast is het motorenpakket aangepakt, zuiniger en schoner geworden, en kreeg de Cee'd een opgefrist interieur. Bovendien heeft Kia de kritiek van klanten ter harte genomen die de Cee'd iets te stug vonden in de vering. De auto is nu wat softer geworden zonder overigens aan scherpte in te boeten, zo stelt de fabrikant nadrukkelijk.

Gisteren konden we in de omgeving van het zonovergoten Wenen de eerste kilometers maken en dan blijkt toch weer: er is eigenlijk verdraaid weinig mis met zo´n Kia Cee'd, hij laat nergens steken vallen, bediening, ruimte, uitrusting, het klopt allemaal, maar het is tevens een auto die er niet in slaagt een ´knop´ om te zetten dat je er enthousiast van wordt. De meerwaarde van de auto is moeilijk terug te vinden.

Minder pk's

We hebben om te beginnen de 1,4-liter benzineversie gereden. Die versie is van 109 pk teruggebracht naar 90 pk maar dat blijkt in de praktijk geen ramp. De motor is lekker bij de les en is voor Hollands wegennet toereikend. Een tikkeltje afstandelijke vijfbak en een wat kunstmatig gevoel rond de middenstand van het vierspaaks stuurwiel zijn eigenlijk de enige minpuntjes die opkomen als we de vijfdeurs de sporen geven. Tuurlijk, bij 140 km per uur in z´n 5 verlang je best naar een zesde versnelling maar dat is logisch. Vering, contact met wegdek, ergonomie, zicht rondom, uit een boel dingen blijkt dat Kia nog nooit zo´n serieuze C-segment auto heeft neergezet. Cee'd 1 was serieus goed, Cee'd 2 is nog weer wat beter. Of het genoeg is om Golf, Focus en 308-kopers over te halen, moet blijken. Tot nu toe niet.  " De meeste Kia-kopers zijn kopers van een gebruikte auto van Europese kom-af die teleurgesteld zijn," horen we op de persconferentie tijdens de lancering van de nieuwe Cee'd.

De 1.4 benzine Cee'd heeft een energielabel A en valt in de 20% bijtellingsregeling met een uitstoot van 110 g/km. Uiteraard houdt de Koreaanse fabrikant vast aan de 7 jaar garantie tot 150.000 km, nog altijd uniek in de markt.