AMSTERDAM - Porsche wordt binnenkort geïntegreerd als merk in het Volkswagen-portfolio. Dat betekent dat de Cayenne en de Panamera geen opvolgers krijgen.

Bij de overname van Porsche door Volkswagen is beloofd dat het sportautomerk zijn eigen karakter mag behouden. Het Britse Car Magazine weet te melden dat dit het einde betekent voor de controversiële Cayenne en de Panamera.

De Volkswagen Group heeft immers genoeg SUV’s en grote sedans in het assortiment. Daar hoeft de sportautobouwer dus geen aandeel in te leveren. Het sportautokarakter keert dus terug, maar of de bedrijfsbalans ook geholpen is met het verdwijnen van deze modellen, is nog maar de vraag.

De afgelopen jaren is het juist de Cayenne geweest die Porsche uit de brand heeft geholpen en heeft gezorgd voor flinke verkoopaantallen. Het uitbreiden van het programma met modellen die geen sportauto zijn, is een idee van Wendelin Wiedeking; de in onmin geraakte oud-directeur van Porsche. Nu die het pluche heeft verlaten, haalt VW-baas Piech Porsche vlug weer terug van het ingeslagen pad.

Uitgekleed

De Panamera maakt zijn zevenjarig durende levenscyclus gewoon vol en de nieuwe Cayenne mag vanaf volgend jaar ook gewoon zijn klus gaan klaren. Het verdwijnen van de twee modellen betekent niet dat het Porsche-assortiment wordt uitgekleed.

De geruchten over een model ónder de Boxster, die techniek deelt met de Volkswagen BlueSport, worden steeds sterker en ook lijkt er een opvolger aan te komen voor de Carrera GT.