BMW’s visie op de spannende sportwagen

AMSTERDAM - BMW heeft zich ten doel gesteld de wereld te laten zien dat spannende auto’s wel degelijk een laag verbruik kunnen hebben. Vandaar dat op de IAA de Vision Efficient Dynamics staat, een bijna buitenaards studiemodel dat M-prestaties aan een zeer lage CO2-uitstoot koppelt.

De aandrijflijn van de Vision Efficient Dynamics bestaat uit twee elektromotoren en een driecilinder turbodiesel. Deze heeft een cilinderinhoud van 1,5-liter turbodiesel.

Ondanks de kleine cilinderinhoud heeft deze een vermogen van 163 pk en een maximumkoppel van 290 Nm. Het specifieke vermogen is een record voor dieselmotoren, claimt BMW. Het studiemodel heeft een transmissie met dubbele koppeling.

De ene elektromotor bevindt zich bij de vooras, de andere bij de achteras. De voorste elektromotor levert permanent 60 kW, dit kan voor een periode van maximaal 30 seconden stijgen naar 84 kW. Gedurende tien seconden behoort zelfs 104 kW tot de mogelijkheden. Het maximumkoppel van deze motor ligt op 220 Nm. 

Lithiumpolymeer

De tweede elektromotor, die zich tussen de versnellingsbak en de dieselmotor bevindt, levert constant 25 kW en heeft een piekvermogen van 38 kW. Het maximumkoppel is 290 Nm. De kracht van deze elektromotor is er om de dieselmotor te ondersteunen of om volledig elektrisch te rijden. Bij het uitrollen en het remmen is deze elektromotor een generator, die elektrokracht naar de lithiumpolymeer accu’s in de auto voert.

De BMW heeft vierwielaandrijving. Het totale vermogen –inclusief de dieselmotor- ligt op 356 pk en het maximumkoppel is 800 Nm. De sprint naar 100 kilometer per uur kost de Vision Efficient Dynamics 4,8 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 kilometer per uur. Het gemiddeld verbruik is 3,76 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot bedraagt 99 gram per kilometer, een indrukwekkende waarde als je de karrenvracht pk’s van deze BMW in ogenschouw neemt.

De Vision Efficient Dynamics Concept kan ook functioneren als plug-in hybride. Als de auto volledig elektrisch rijdt, is deze per kilometer verantwoordelijk voor omgerekend 50 gram CO2 per kilometer. De elektrische actieradius is 50 kilometer, de energie wordt opgeslagen in 98 lithium-polymeer accu’s. 

Formule 1

Nu het nog kan –BMW-Sauber verlaat aan het einde van het jaar de eredivisie van de racerij- meldt BMW vol trots dat de Vision Efficient Dynamics volop profiteert van de aerodynamische kennis die het merk in de Formule 1 heeft opgedaan.

De winddeflectors en –geleiders zijn verwant aan die van de BMW Sauber F1-auto. De Active Air Flap Control kennen we al uit de huidige productiemodellen van BMW, maar de actieve luchtinlaat voor is nieuw. De Cw-waarde van het studiemodel is 0,22. Het is een studiemodel, dus dik lichtmetaal mag niet ontbreken. BMW houdt het op wielen met een diameter van 21 inch.

Studiemodel

Het studiemodel weegt 1.395 kilogram. De auto is 4,60 meter lang, 1,90 meter breed en 1,24 meter hoog. Binnenin heeft BMW voor een 2+2-opstelling gekozen. De inzittenden moeten vleugeldeuren opendoen om in te kunnen stappen en er kan 150 liter bagage mee.

Het policarbonaat dat BMW als glas gebruikt, wordt automatisch donkerder als er meer licht op schijnt. De stoelen zijn gemaakt van kevlar. Een driedimensionaal head-up display zorgt er voor dat de bestuurder altijd op de hoogte is van de belangrijkste informatie.

Open

BMW is behoorlijk open over de relevantie van de Vision Efficient Dynamics. Het merk noemt de aandrijflijn en de aerodynamica als belangrijkste technologieën voor toekomstige productiemodellen.

Maar ook ‘andere technische details’ kunnen we terugzien in de toekomst, aldus BMW. Op de IAA kunnen we ons voor het eerst vergapen aan de spectaculaire BMW-studie.

Tip de redactie