Gereden: Mercedes B-klasse F-Cell

Nog dit jaar start Mercedes-Benz een beperkte serieproductie van de B-klasse F-Cell. Onlangs kon AutoWeek al achter het stuur kruipen van de Mercedes met elektromotor en brandstofcel.

De B-klasse F-Cell is voorzien van een brandstofcelpakket van de laatste generatie (hij doet het al vanaf -25 °C) die voor meer dan voldoende elektriciteit zorgt om de 100 kW (136 pk) en 320 Nm sterke elektromotor van energie te voorzien. De elektromotor is overigens afkomstig van Continental, toevallig ook de fabrikant die de e-motor leverde voor de elektrische Renault Kango be bop Z.E. waar we onlangs mee reden. Verder zit er in de buik van de B-klasse F-Cell nog een 1,4 kWh accu voor wat extra assistentie. Deze batterij is overigens niet met een verlengsnoer te laden maar vangt de energie op die tijdens het remmen wordt geregenereerd en buffert elektriciteit van de brandtstofcel. De auto is met een gewicht van ongeveer 1,7 ton zo’n 300 kg zwaarder dan een gewone B-klasse. De extra massa zit onder de vloer en is toe te schrijven aan de brandstofcel, de waterstoftanks en de 47 kg wegende lithium-ion accu.

Licht gezoem

Om een indruk te krijgen waarover we nu eigenlijk praten, zijn we de weg op gegaan met een B-klasse F-Cell, weliswaar nog een prototype maar volgens de meerijdende ingenieur op enkele details na gelijk aan het seriemodel (al zou je natuurlijk van die kleine serie ook nog kunnen zeggen dat het in wezen om een serie prototypes gaat, maar dit geheel ter zijde). De auto ziet er uit als een willekeurige B-klasse. Dat-ie anders is merk je pas wanneer je de sleutel omdraait en er ogenschijnlijk niets gebeurt. Maar dan… de versnellingshendel in D, de remmen en los en daar gaan we. Met een licht gezoem komt de auto van z’n plek en wanneer we het pedaal stevig intrappen, gaat de B er zelfs redelijk rap vandoor. De auto heeft geen enkele moeite om vlot met het verkeer mee te komen. Ondertussen dringt alleen het geruis van banden en rijwind tot onze trommelvliezen door. Weinig sensationeel, maar voor woon-werkverkeer ideaal.

Bij Mercedes-Benz zeggen ze klaar te zijn voor de grotere series, maar komt dat er voorlopig niet van wegens het ontbreken van een waterstof-infrastructuur.

Tip de redactie