AMSTERDAM - Rare jongens, die Zweden… Vorige maand verscheen een hele zwik studiofoto’s met officiële informatie over de Saab 9-5 op het internet, maar de Zweden hielden krampachtig vast aan een officiële onthulling op 27 augustus.

Bij dezen dus de presentatie van de 9-5 zoals Saab die voor ogen had.

Bij de introductie zijn er drie motoren beschikbaar, allen met turbotechnologie. Bij de benzinemotoren doet Saab het niet voor minder dan 220 pk. Deze kracht komt van een 2,0-liter viercilinder.

De topper is een 2,8-liter V6 met een vermogen van 300 pk en een maximumkoppel van 400 Nm. Voor de dieselaars is er een 2,0-liter viercilinder met een vermogen van 160 pk. De CO2-uitstoot bedraagt 139 gram per kilometer.

In een later stadium komt er een 1,6-liter turbo benzinemotor met 180 pk beschikbaar. Bovendien brengt Saab een 2,0-liter turbomotor die ook op E85 loopt.

Trots

Saab is erg trots op de high-tech voorzieningen die beschikbaar zijn. We noteren een Pilot HUD, adaptive lighting, adaptive cruise control en DriveSense Adaptive chassis met dempingscontrole.

Op het gebied van infotainment zijn er een HarmanKardon-audiosysteem, een navigatiesysteem met 8-inch touchscreen monitor en een 10 Gb harddisk voor muziek.

Volgens Saab is de introductie van de 9-5 het begin van een nieuw tijdperk van het merk. Dat klopt in zekere zin ook wel, want het is het eerste model dat onder de vleugels van Koenigsegg op de markt komt.

Toch zijn de banden met vroegere eigenaar General Motors nog overduidelijk aanwezig, want de 9-5 deelt veel techniek met de Opel Insignia.

Opel Insignia

De productie zou in de eerste instantie plaatsvinden in Rüsselsheim, omdat daar de verwante Opel Insignia daar ook van de band loopt. Om het doorsnijden van familiebanden kracht bij te zetten, hebben Saab en General Motors echter besloten om de Saab 9-5 in Trollhättan van de band te laten rollen.

Saab onthult de nieuwe 9-5 op de IAA in Frankfurt, de verkopen starten later in modeljaar 2010. In een later stadium komt er ook een Saab 9-5 Estate.