Mini viert vijftigste verjaardag

MÜNCHEN - Vijftig jaar geleden waren zuinige auto's net zo actueel als vandaag de dag. Na de Suez-crisis in 1956 kreeg ontwerper Alec Issigonis van de British Motor Corporation (BMC) de opdracht om een zuinige auto te ontwikkelen.

Buiten het feit dat het wagentje zuinig moest zijn, moest er optimaal gebruik worden gemaakt van de beperkte ruimte met evengoed plaats voor vier personen en de auto moest makkelijk zijn in het gebruik.

De Mini die destijds ontworpen werd en nu door het leven gaat als de 'classic', werd als snel omarmd door beroemdheden als Brigitte Bardot, de Beatles en Clint Eastwood.

Mini kreeg een nieuw leven nadat het Duitse BMW in 1994 de toenmalige eigenaar Rover overnam. BMW besloot een nieuwe Mini te lanceren, met respect voor de geschiedenis, maar een die wel voldoet aan de eisen van vandaag de dag.

''Mini is geen auto om van A naar B te komen, Mini is een lifestyle'', aldus Mini.

Crisis

Sinds de introductie van de nieuwe Mini in 2001 zijn er wereldwijd 1,5 miljoen van verkocht. Ze zijn nu te koop in tachtig landen, sinds dit jaar ook in Brazilië.

Ook Mini heeft last gehad van de economische crisis, maar in juli van dit jaar lagen de verkopen alweer 0,3 procent hoger dan in juli vorig jaar.

Vooral de nieuwste versie van de Mini-cabriolet weet kopers te lokken. In Duitsland kende Mini in juli zelfs de beste verkoopmaand ooit met ruim 3200 verkochte autootjes.

Eigen smaak

Met de Mini classic meegerekend rijden er nu wereldwijd zo'n 6,8 miljoen Mini's rond. Doordat onder meer het dak, de spiegels en de velgen naar ieders eigen smaak kunnen worden gekozen, is maar een op de 100.000 Mini's hetzelfde.

Tip de redactie