De pk´s vliegen ons om de oren vandaag, dit is de nieuwe Porsche 911 GT3 RS. Na het recente nieuws van de 911 Turbo opnieuw een bloedsnel product uit Zuffenhausen. De GT3 RS is de meest puristische van alle Elfers.

Om een 911 GT3 RS te rijden moet je bepaald geen verlegen type zijn. Want opvallen doet hij met zijn uitbundige achterspoiler en wilde bestickering. Net als de gewone GT3 heeft de RS een 3,8-liter, voorheen was dat een 3.6. Maar in de RS levert het atmosferische blok nog meer vermogen, 450 pk. Dat is 15 pk meer dan in de GT3. Daarmee bedraagt het specifiek vermogen 118 pk per liter.

Titanium uitlaat

De GT3 RS is er alleen met handgeschakelde zesbak, die een kortere eindoverbrenging heeft dan in de GT3. Goed voor een betere acceleratie, al zul je wel genoegen moeten nemen met een lagere top. Hoe snel precies, vermeldt de info helaas niet, al draait het bij de GT3 RS vooral om de rondetijden die hij zet op circuits. Porsche voorziet de RS van een aangepast PASM actief onderstel. De spoorbreedte voor en achter neemt toe. En de RS is nog breder dan de GT3. Voor zijn de 19 inch wielen voorzien van banden in de maat 245/35 ZR 19, achter meten de sloffen 325/30 ZR 19. In het kader van gewichtsbesparing heeft Porsche de accu vervangen door een lithium-ion accu, die 10 kilo lichter is. De enorme achtervleugel is van koolstofvezel, de steunen daarvan van aluminium en de uitlaat is van titanium uitlaat.

De Porsche 911 GT3 RS kun je al bestellen, hij kost 210.150 euro, medio januari hebben de Nederlandse Porsche-dealers ´m in de showroom.