Peugeot RCZ Hybrid4: groen en leuk

De eerste dieselhybride van Peugeot wordt de 3008 Hybrid4 die in 2011 komt. En omdat de nieuwe coupé, de RCZ, op dezelfde basis staat als die crossover, laat Peugeot van de 2+2 direct al een concept zien met de hybride techniek. Die heet uiteraard RCZ Hybrid4.

Voorin de Peugeot RCZ Hybrid4 huist een 2.0 HDI met 163 pk. Deze diesel drijft de voorwielen aan. Achterin zorgt een elektromotor met maximaal 37 pk, en continu 27 pk ervoor dat de achterwielen van kracht worden voorzien.

En dan levert de zelfontbrander voorin ook nog eens 300 Nm aan koppel, terwijl de elektromotor 200 Nm kan opwekken. Nu kun je de piekprestaties van de verbrandingsmotor en de elektromotor niet bij elkaar optellen, want beide bereiken niet tegelijk hun hoogtepunt, maar er is sprake van erg veel trekkracht. De elektromotor wordt gevoed door nikkel-metaalaccu´s.

97 gram

Peugeot wil met de RCZ Hybrid4 Concept laten zien dat we in de komende jaren nog veel meer dieselhybrides van het merk mogen verwachten. De combinatie van een diesel en een elektromotor moet leiden tot een zo laag mogelijk verbruik.

Voor de RCZ Hybrid4 Concept geeft Peugeot een verbruik op van 3,7 liter diesel per 100 kilometer en dat komt neer op een CO2-uitstoot van 95 gram per kilometer. Niet verkeerd voor een auto die in 8,5 seconden van 0 naar 100 km/h accelereert. Volgens Peugeot haalt deze milieuvriendelijke RCZ een top van 215.

De RCZ Hybrid4 Concept wordt tegelijkertijd met de productieversie van de RCZ gepresenteerd. Volgende maand vindt in Frankfurt de IAA plaats.

Tip de redactie