De kogel is opnieuw door de kerk: General Motors doet Opel over aan het Oostenrijks-Canadese concern Magna.

Er lag al een overeenkomst tussen Opel Magna op tafel. De afgelopen tijd leek er echter een kink in de kabel te zijn bij de overname van het merk door General Motors.

Beide partijen konden het maar niet eens worden over de voorwaarden die met de overname gepaard zouden gaan.

Daarop kwamen de andere bieders op het merk, het Belgische investeringsfonds RHJ en het Chinese BAIC, weer in beeld en ontstond er een heuse soap.

Nu lijkt er een definitieve beslissing te zijn genomen: het Oostenrijks-Canadese concern Magna wordt de nieuwe eigenaar van Opel.

Akkoord geven

Magna wordt samen met de Russische partner Sberbank eigenaar van een aandeel van 55 procent in de autofabrikant. De directie van zowel Magna als General Motors moet nog akkoord geven voordat de Opel Trust, die op het moment 65 procent van de aandelen in handen heeft, de overeenkomst kan beklinken.

Magna is altijd de voorkeurspartner geweest van de Duitsers en met name de werknemers van Opel. Zelfs kanselier Angela Merkel heeft haar voorkeur uitgesproken voor deze partij hoewel Magna een groter bedrag aan staatssteun verlangt dan de Belgische of de Chinese partij.

RHJ was de favoriet van General Motors. De investeringmaatschappij had plannen om Opel een aantal jaren onder de vleugels te nemen en het merk daarna weer aan de Amerikanen terug te verkopen.

Struikelblok

Het grootste struikelblok bij de onderhandelingen tussen Opel en Magna waren de plannen voor de Russische markt. Met name Sberbank wil Opel daar duidelijker profileren. General Motors is daar met Chevrolet echter al bijzonder succesvol. Met Opel zou er dus een nieuwe concurrent kunnen ontstaan.

General Motors hoopt de deal met Magna voor de Duitse verkiezingen in september te hebben dichtgetimmerd. John Smith, de afgevaardigde van General Motors die met de verkoop van Opel is belast, denkt het boek voor het einde van augustus te kunnen sluiten.