Volgend jaar viert Alfa Romeo het eeuwfeest. Het doet zichzelf de hardste, lawaaiigste en snelste Alfa ooit cadeau: de 8C GTA.

Volgend jaar verschijnt de Alfa Romeo 8C GTA. Onze collega’s van het Engelse AutoExpress konden niet wachten en lieten deze tekeningen maken van wat volgens hun de hardste, lawaaiigste en snelste straatauto ooit wordt van het merk. Het is de geestelijke opvolger van de Giulia Sprint GTA uit 1965. Het zelfde recept als voor deze auto wordt uit de kast gehaald: het wordt een compromis tussen een compromisloze raceauto en een comfortabele straatauto.

Het uiterlijk van de 8C blijft goeddeels intact. Wel worden er krijgshaftige luchthappers in de motorkap gefreesd en rond de grille zien we een witte ‘mond’. Ook dat is een knipoog naar het raceverleden van de eeuwling.

Voor het gewicht wordt ingezet op 1.450 kilo. Daarmee is hij honderd kilo zwaarder dan bijvoorbeeld de 430 Scuderia, een belangrijke concurrent uit eigen huis. De gewichtsbesparing wordt bereikt door koolstofvezel carrosseriepanelen, die overigens zijn voorzien van extra brede spatborden. Verder is er een extra onderbumper en aan de achterzijde zien we een racy diffusor. Het interieur wordt van onnodige onderdelen gestript en voorzien van kuipstoelen en veel koolstofvezel elementen. Het onderstel wordt steviger afgestemd en wie wil, kan tegen meerprijs kiezen voor keramische remschijven.

De bij Maserati afkomstige 4,7-liter V8 levert in de Competizione en de Spider een niet misselijke 450 pk. Maar dat is voor de supersportieve versie natuurlijk niet genoeg. We verwachten dat de motor tot over de 500 pk wordt gekieteld. De nul tot honderd sprint moet ergens in de buurt van de vier seconden liggen en de topsnelheid ligt rond de 320 km/u.

De 8C Competizione en de 8C Spider zijn met een oplage van vijfhonderd stuks per model dungezaaid. De GTA belooft een echte witte raaf te worden: er is een oplage gepland van slechts honderd stuks.