Verbruik Chevrolet Volt: 1:62,5

Chevrolet claimt dat hun plug in-hybride Volt volgens de Europese verbruikscyclus een waarde haalt van 1,6 liter per 100 km (1:62,5).

De serieproductie van de Chevrolet Volt staat gepland voor het einde van 2010 en in 2011 is de komst naar Europa. Dan is de wereld een auto rijker die volgens zijn fabrikant een benzineverbruik haalt van 1,2 liter (1:83,3) volgens de Amerikaanse norm van de Environmental Protection Agency (EPA). Volgens de Europese norm zou dat 1,6 liter op 100 km moeten worden (1:62,5). De EPA reageert op de bewering van Chevrolet dat ze er het beste van hopen, maar dat de Volt door hun nog niet is getest. Ook de Europese instanties hebben de Volt of de Europese evenknie Opel Ampera nog niet getest.

De Volt kan 64 kilometer afleggen louter op de kracht van zijn accu’s. Dan rijdt de auto dus volledig elektrisch. Als het accupakket leeg is, wordt die door de benzinemotor opgeladen – die fungeert dus als generator. De maximale elektrische afstand hangt volgens Chevrolet echter wel af van de hoeveelheid bagage, het aantal inzittenden en hoe de accessoires worden gebruikt – zoals bijvoorbeeld de airco. Verder meldt de fabrikant dat de optimale prestaties alleen worden gehaald als de auto dagelijks wordt opgeladen.

In het stadsverkeer wordt een elektriciteitsverbruik geclaimd van 15,5 kWu per 100 km. Chevrolet rekent voor dat in de VS de elektriciteit 0,08 euro per kWu kost. De Volt-rijder betaalt dus een euro aan elektriciteit om 100 km ver te komen.

Het grote struikelblok voor de Chevrolet Volt zou zijn prijs kunnen worden. Toen de ontwikkeling van de revolutionaire plug in-hybride werd gestart, werd verwacht de auto in de VS voor 20.000 dollar te kunnen aanbieden. Tijdens de ontwikkeling van de auto is de verwachte verkoopprijs naar 40.000 dollar gestegen. GM geeft aan dat de consumentenprijs voor de auto nog moet worden bepaald.

Tip de redactie