‘Multiair voor Chrysler’

AMSTERDAM - Het is Fiat menens met nieuwe dochter Chrysler. Om het maximale uit de nieuwe familieband te halen, brengen de Italianen hun zuinige technologieën ook naar de Verenigde Staten. Zo vinden de nieuwe Multiair-motoren op termijn ook hun weg naar de Chryslers.

Dat meldt Autocar. Het gaat niet specifiek om de nieuwe 1,4-liter Multiair-motor uit de Mito, aldus Lucio Bernard van Fiat Powertrain Technologies: “We zijn al een tijdje aan het praten over toepassing van Multiair in Chryslers. Het is een technologie die we makkelijk op de bestaande motoren van ons dochtermerk kunnen toepassen.”

Multiair is een ideale manier om de CO2-uitstoot van motoren te beperken, iets wat vanwege de strengere milieuwetgeving van het volgende decennium hoge prioriteit heeft bij Chrysler.

Met de nieuwe technologie kan de hoeveelheid inlaatlucht nauwkeurig gedoseerd worden zodat een gasklep (een flinke verliespost in het inlaatkanaal) niet langer nodig is waardoor de prestaties verbeteren en de uitstootwaarden dalen.

Gasrespons

Fiat claimt de toepassing van Multiair een vermogensstijging van maximaal 10 procent en een hoger maximumkoppel bij lage toeren van 15 procent. Ook de gasrespons zou beter worden. Vergeleken met motoren met de zelfde cilinderinhoud liggen de CO2-uitstoot en het verbruik 10 procent lager.

De techniek debuteert later dit jaar op de 1,4-liter T-Jet in de Alfa Romeo Mito. De basisversie heeft een vermogen van 105 pk, de middelste biedt 135 pk en de topper heeft de beschikking over 170 pk.

Deze versie krijgt het Quadriofoglio Verde-label mee met het historische klavertje vier. De Multiair-techniek debuteert later dit jaar en vindt op termijn z’n weg naar alle Fiat-motoren.

Tip de redactie