Kent u ‘m nog, die olijke Puma van Ford? In de jaren negentig nam Ford het met deze auto op tegen de Opel Tigra. Onze collega’s van AutoExpress melden dat er een nieuw exemplaar in ’t vat zit.

Net als in de jaren negentig krijgt de nieuwe Puma de Ford Fiesta als basis. Daar is niets mis mee, want dat is een uitstekend rijdende auto en het betekent tegelijkertijd dat de onderhoudskosten ook laag blijven. De Puma wordt weer een 2+2, dus volwassenen kunnen op korte afstanden de achterbank beter mijden.

Onder de kap gaat het er vrij eenvoudig aan toe. Volgens onze Engelse collega’s start het gamma met een 95 pk sterke 1,4-liter benzinemotor, gevolgd door een 1,6-liter viercilinder met 120 pk. Ook een dieselmotor is een optie, de 90 pk sterke 1,6-liter TDCi is hier een logische kandidaat. Echt interessant wordt het pas als Ford besluit met een ST-versie te komen, die de nieuwe 1,6-liter Ecoboost turbomotor onder de kap krijgt. Die is zomaar goed voor een vermogen van 180 pk, wat de Puma tot een serieuze roofkat zou maken.

De kleine coupé is bezig met een flinke revival. Volgend jaar komt Honda met de hybride CR-Z en Hyundai gaat ons verblijden met de asymmetrische Veloster. Ook Volkswagen zou werken aan een coupéversie van de Polo. De Puma wordt, als-ie komt, niet veel duurder dan een Fiesta. De eventuele introductie van een nieuwe Puma laat sowieso nog wel even op zich wachten. We verwachten de kleine coupé niet voor 2011.