Nog dit jaar toont Audi voor het eerst de A8 van de helemaal nieuwe generatie. Die beschikt over verantwoorder specificaties dan het huidige model.

Aan de andere kant mag de dikke twaalfcilinder ook gewoon blijven.

Audi legt op het moment de laatste hand aan de nieuwe A8, die intern AU 641 wordt genoemd. Nog voor het einde van het jaar krijgen we de nieuwe limousine te zien.

Boven alles richt Audi zich op een laag gewicht. Door de toepassing van onder meer magnesium, hoogwaardig staal en een nieuwe generatie isolatiematerialen, moet het lukken de basisversie onder de 1.700 kilo te houden.

Lichter

Het moet lukken om elke A8 tien procent lichter te maken dan een vergelijkbaar model van de huidige generatie.

Op het motorenvlak kunnen we melden dat de V6 met compressor, die inmiddels dienst doet in de A6 en S4 ook zijn opwachting maakt in Audi’s nieuwe vlaggenschip.

Twaalfcilinder

Ondanks de downsize-trend mag de twaalfcilinder gewoon in het assortiment blijven.

In eerste plaats omdat klanten uit markten als China en Saoedi-Arabië daar om vragen maar ook omdat de concurrentie de twaalfcilinders gewoon in het programma houdt.

Een nieuwe topmotor wordt echter niet ontwikkeld: Audi ontwikkelt de huidige W12 door voor het nieuwe model.