Voor het eerst in veertien maanden laten de Europese verkoopcijfers een positief resultaat zien. In juni van dit jaar werden 2,4 procent méér auto’s verkocht dan in juni 2008.

Ten opzichte van vorig jaar zijn in juni 2009 2,4 procent meer auto’s verkocht. In totaal hebben in Europa 1.461.859 auto’s een nieuwe eigenaar gevonden. De voornaamste aanjager zijn de diverse slooppremies die inmiddels al in tien EU-staten worden uitgedeeld. Daarnaast raakte vorig jaar rond die tijd de verkopen in vrije val. In juni 2008 werd 7,9 procent minder verkocht dan in juni 2007. In het eerste halfjaar staat de Europese autoverkoop met een aantal van 7.425.762 op een min van 11 procent.

In West-Europa is de verkoop met 4,6 procent gestegen. In de nieuwe EU-landen staat de teller in juni op een min van 25,3 procent. In Duitsland, de grootste automarkt in Europa, is een plus geboekt van maar liefst 40,5 procent. In Italië is er een winst van 12,4 procent, in Frankrijk van 7,0 procent en is Oostenrijk is er een plus van 4,0 procent. In Spanje is de vrije val afgeremd tot een verlies van 15,9 procent en in Groot-Brittannië tot 15,7 procent. Nederland boekt in juni een verlies van 25,6 procent.

Bij de Volkswagen Group, PSA en de Fiat Group noteren in de maand juni alle volumemerken een plus. Ford staat ook in het groen, maar de resultaten worden omlaag gehaald door Volvo dat een min schrijft van 14,5 procent. Bij General Motors noteert alleen Chevrolet een plus. Renault schrijft een min van 4,4 procent maar de broek wordt opgehouden door Dacia dat 58,2 procent plust. Bij BMW, Toyota, Honda, Mazda en Jaguar en Land Rover en Daimler worden nog steeds minnen genoteerd. Chrysler (-52,9 procent) en Saab (-62 procent) zijn de grootste verliezers in juni.

De ACEA meldt dat niet meteen de vlag naar buiten moet worden gestoken. Hoewel er in 2010 herstel wordt verwacht, is het mogelijk dat wanneer de slooppremies aflopen de verkopen opnieuw een flinke knauw krijgen.