Autoproductie in Europa 35 procent omlaag

In het eerste kwartaal van 2009 is de voertuigproductie in Europa met 35 procent omlaag gegaan. Bij de personenauto’s liep de productie met 31 procent terug.

De ACEA, de overkoepelende organisatie van de Europese autoproducenten heeft berekend dat er in Europa in de eerste drie maanden van het jaar 31 procent minder personenauto’s zijn geproduceerd. De productie van bestelauto’s nam met 57 procent af en er werden 56 procent minder vrachtauto’s gemaakt.

De daling is natuurlijk te wijten aan de economische recessie waarvoor veel fabrikanten de productie omlaag hebben geschroefd en de voorraden hebben uitverkocht. De ACEA denkt dat over het gehele jaar de personenautoproductie met 25 procent daalt en de bedrijfsautoproductie met 50 procent omlaag gaan.

De markt voor kleine auto’s gedijt goed in deze slechte tijden. Het marktaandeel daarvan steeg in de eerste vijf maanden tot 44,9 procent. Tot dusver is 2008 het recordjaar voor de kleintjes met een marktaandeel van 38,8 procent. Het aandeel van de diesels daalde in Europa  tot 46,1 procent en de markt van de 4x4’s kromp tot 8,4 procent. De gemiddelde cilinderinhoud van een Europese auto daalde van 1,705cc in 2008 tot 1.635 cc. Het gemiddelde vermogen gaat van 117 naar 112 pk.

Engeland lijdt zwaarst

In het eerste kwartaal zijn in totaal 3,1 miljoen personenauto’s geproduceerd in Europa. Groot Brittannië is het zwaarst getroffen. Daar werden 56,6 procent minder auto’s geproduceerd. In Frankrijk is de afname 34,1 procent, in Spanje 30,4 procent en in Italië 26,4 procent. Wanneer de cijfers van de bedrijfsauto’s worden meegerekend, lopen die percentages verder op.

In Europa zijn 2,2 miljoen mensen betrokken bij de productie van auto’s. Daarnaast zijn nog 9,8 miljoen mensen betrokken bij de auto-industrie. De leden van de ACEA hebben gezamenlijk een omzet van 551 miljard euro en de export is 77 miljard waard. Daarnaast meldt de ACEA fijntjes dat overheden 381 miljard euro verdienen aan de belastingen op auto’s en dat ook zij dus worden getroffen door de malaise bij de autofabrikanten.

Tip de redactie